Európsky automobilový priemysel postupne prechádza na elektrickú mobilitu. Zo scény zároveň odchádzajú spaľovacie motory. Pre firmy v dodávateľských reťazcoch automotivu ide o príležitosť, ale tiež výzvu, na ktorú sa musia pripraviť a mnohé aj transformovať.
„Kľúčové je, aby dokázali zabezpečiť fungovanie svojich obchodných modelov aj v budúcnosti,“ tvrdí globálny líder pre oblasť eMobility v PwC Heiko Seitz.
Kvôli prechodu na elektromobilitu vzrastá v rámci priemyslu aj nová konkurencia. Akým výzvam čelí európsky automobilový priemysel?
Čo musí európsky automobilový priemysel dnes prekonať, by som nazval „emocionálnou výzvou“. Nastupujú nové technológie, a to nehovorím len o Slovensku. V celej Európe pôjde o kultúrnu zmenu, uchopenie výziev, ktorým odvetvie čelí, ako aj o narušenie klasických obchodných modelov.
Tradičná výroba áut so spaľovacím motorom si vyžaduje veľký a zložitý dodávateľský reťazec. Toto však neplatí pre elektromobily – dnes je to viac o montáži ako o výrobe. Na trh vstupujú nové, agilné spoločnosti, ktorých rozmýšľanie je iné a ktoré konajú rýchlejšie. Známym príkladom takéhoto nastavenia je Tesla, vo svojich počiatkoch malý startup.
Elona Muska málokto bral vážne, bol vnímaný ako šialený chlapík, ktorý chce vytvoriť niečo, čo nikto nechce a nepotrebuje. Teraz je bezpochyby vážený, nastavuje benchmark odvetvia a ľudia ho nasledujú.
Je to však správne?
Technologické spoločnosti majú otvorené, agresívne myslenie a nebránia sa spochybňovať a meniť zaužívané procesy. V automobilovom priemysle v Európe to však dnes nie je prevládajúci spôsob myslenia. Skôr tu vidím postoj, ktorý problémy odsúva. Naproti tomu, čínsky priemysel využil príležitosť a prijal pragmatické rozhodnutie prejsť na elektrické automobily.
Európsky priemysel, naopak, odsunul tieto zmeny na neskôr, pričom však Európa stále potrebuje cenovo dostupné autá. No tieto však budú pravdepodobne pochádzať z Číny. Takto sa Európa od samého začiatku dostala do pozície, že musí iba dobiehať iných.
Čo považujete za kľúčový moment na zmenu vo vzťahu k elektrifikácii?
Zmena nepríde, ona je už tu. Technológie už fungujú a ceny sú dostupnejšie. Tretinu ceny dnešných elektrických automobilov predstavujú náklady na batériu, čo je dramatický pokles z úrovne 90 percent pred dvanástimi rokmi. Je možné, že toto bol dôvod, prečo E. Muska vtedy automobilový svet považoval za šialenca, no výskum a vývoj to dobehol.
Technológie už nie sú také finančne nákladné a najmä v Číne sa batérie dajú vyrábať lacno. Ide však o oveľa viac. Ide o reakciu na zvýšený a meniaci sa dopyt a úspory z rozsahu výroby. V skratke, trh je o cenovo dostupných automobiloch na rôznych úrovniach a uvedomení si neustálych zmien v požiadavkách spotrebiteľa.
Môžete to viac špecifikovať?
Výroba by sa dnes mala plánovať nie na dva mesiace dopredu, ale na najbližších desať rokov. Trhovému podielu predaných nových áut budú čoraz viac dominovať elektromobily. Podľa nášho prieskumu sa na trhu Európskej únie zvýši podiel predaja nových elektromobilov z 32 percent v roku 2025 na 93 percent v roku 2035.
Takýto vývoj je evidentný aj v Číne, a to s nárastom z 27 percent na 81 percent a v Spojených štátoch s nárastom zo 14 percent na 49 percent. Táto transformácia jasne ukazuje, že automobilový priemysel musí byť proaktívny a musí sa neustále sa zdokonalovať a prispôsobovať novým trendom. Nedávna história nám ukázala, čo sa stane so spoločnosťami, ktoré nie sú proaktívne z pohľadu technologického pokroku a meniaceho sa dopytu.
Čo máte na mysli?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?