Počas štrajku, ktorý sa začne v stredu o 00:01 a skončí sa v piatok minútu pred polnocou, nebudú štrajkujúci na palube lietadiel. Štrajkovú pohotovosť držia letušky od konca mája.
ČSA zopakovali, že štrajk považujú za nelegálny a že sa pokúsia obmedziť jeho vplyv na cestujúcich.
Podľa odborov vedenie Českých aerolínií so zástupcami zamestnancov nerokuje konštruktívne. „Vzhľadom na to, že vyjednávame od októbra (2014) a bude september, tak nemáme zrejme nádej, aby sme sa dohodli pri stole. Preto sme vyhlásili štrajk“ uviedla P. Posová. Ako veľká časť palubných posádok v stredu odmietne nastúpiť do lietadiel a koľko letov Českých aerolínií postihne, nie je možné zatiaľ uviesť, dodala.
„Do štrajku ženie letušky a stevardov výbor ich odborovej organizácie. Väčšina letušiek a stevardov si štrajk nepraje,“ uviedli v tlačovom vyhlásení ČSA.
OOPL sa podľa vedenia spoločnosti nechce podieľať na úsporných opatreniach, ktoré dopravcovi v tohtoročnom polroku po mnohých rokoch prevádzkových strát pomohli k zisku 13 miliónov korún (481-tisíc eur).
Posledným ostrým protestom v Českých aerolíniách bol na sklonku roku 2011 štrajk pilotov, ktorí odmietali prechod z Českých aerolínií do dcérskeho charterového dopravcu Holidays Czech Airlines, kde mali horšie platové podmienky. Protesty vtedy ochromili desiatky letov a ČSA si museli lietadlá i posádky prenajímať od iných aeroliniek, napríklad od Air Berlin alebo bulharskej Air Via.
Silu majú, veľa ale nedosiahnu
Podľa analytika zo spoločnosti Cyrrus Tomáša Menčík má protest palubného personálu rovnakú silu, ako keby protestovali piloti. Je nereálne, aby ČSA dokázali rýchlo zohnať preškolený česky hovoriaci personál, ktorý by dokázal protestujúci nahradiť. Na akcieschopnosť ČSA by tak masový štrajk palubného personálu mal výrazný vplyv.
Štrajkovú pohotovosť spolu s letuškami pôvodne vyhlásili aj piloti Českých aerolínií. V polovici minulého mesiaca ale od prípravy protestu ustúpili a dohodli sa s vedením na navrhovanej podobe kolektívnej zmluvy.
Podľa Českých aerolínií priemerná hrubá mzda letušiek klesla zo 43 845 českých korún (1 622 eur) v období medzi februárom až májom 2014 na 31 985 korún (1 183 eur) v tohtoročnom februári až máji.
„K tomu je ale treba pripočítať vreckové a stravné, ktoré tento rok v máji činilo 11-tisíc korún (407 eur),“ uviedol skôr hovorca ČSA Daniel Šabík. Hrubá mzda vedúceho kabíny v rovnakom období tohto roka bola podľa neho v priemere 39 591 korún (1 465 eur).
Výraznejší nárast miezd si podľa T. Menšíka protestom nevydobia, pretože ČSA nemôže ustúpiť od politiky škrtania výdavkov. Takto sa aj dnes vyjadrilo vedenie ČSA, ktoré uviedlo, že si spoločnosť musí na seba najprv zarobiť a že ďalšie straty nie sú možné.
„Reálne je však, že protestujúci dosiahnu aspoň nejaké zvýšenie platov, ktoré bude prezentované ako kompromis. Takýto výsledok spravidla mávajú štrajky u iných európskych dopravcov,“ dodal.
České aerolínie vlani znížili stratu na 631 miliónov korún (23,4 milióna eur) z predchádzajúcej takmer miliardy korún pri 6,5-percentnom znížení tržieb na 9,5 miliardy korún. Štát v dopravcovi drží necelých 20 percent akcií, väčšinu majú kórejská spoločnosť Korean Air (44 percent) a súkromná letecká spoločnosť Travel Service (34 percent). Zvyšných 2,26 percenta drží v rukách Česká poisťovňa. ČSA zamestnávajú menej ako 700 ľudí.