Ak by si legendárny televízny „kutil“ MacGyver vyberal pre nové časti akčného seriálu hlavný inštrument – teda švajčiarsky vojenský nôž – musel by čoskoro voliť už len z modelov jedinej značky. Montoval by svoje pohotové vynálezy vreckovým multinástrojom značky Victorinox. Druhá tradičná značka červených nožíkov so švajčiarskym krížom – Wenger – odchádza do histórie.

Nejde o dosah vývoja na trhu, ale manažérske rozhodnutie. Menší Wenger je totiž od roku 2005 ako firma súčasťou silnejšieho Victorinoxu. Táto rodinná firma prevzala konkurenta, s ktorým sa vyše storočie uchádzali o priazeň zákazníkov, v čase jeho problémov, aby ho udržala v švajčiarskych rukách.

Osem rokov nechal Victorinox bežať Wenger ako samostatnú firmu, pripojenú len vlastníckymi vzťahmi. Koncom januára však rozhodol, že presunie jeho výrobu nožov kompletne pod svoju značku. Logo Wenger ostane len na iných produktoch firmy, ktorá vyrába aj turistické vybavenie, hodinky, tašky či športové okuliare.

Podľa manažérov Victorinoxu je zlúčenie značiek krok k zvýšeniu konkurencieschopnosti červených nožov, ktoré patria spolu s hodinkami, syrom či čokoládou k najznámejším "Swiss Made" výrobkom. Tie totiž čelia silnej konkurencii najmä zo strany ázijských výrobcov.

Skladacie nože, ktoré možno schovať do vrecka, no už dávno ponúkajú okrem noža či vývrtky aj množstvo iných nástrojov, od nožníc či pílok cez lupu až po kompas alebo MP3 prehrávače, sú totiž rovnako obľúbená pomôcka ako darček či reklamný predmet. Aj keď dopyt po nich po teroristických útokoch v New Yorku v roku 2001 zasiahli prísnejšie bezpečnostné kontroly, pri ktorých letiskoví zriadenci vidia aj v praktických nástrojoch potenciálne zbrane a nemilosrdne ich odoberajú.

Victorinox je s vyše 1 900 zamestnancami lídrom trhu, vyrába ročne okolo 25 miliónov nožov. Wenger bol viac ako desaťkrát menší, z jeho ani nie 250 zamestnancov robia necelé dve stovky vo Švajčiarsku. Jeho výrobný závod v údolí Delémont sa však majitelia rušiť nechystajú. Zlúčenie sa dotkne výlučne značky.

„Mnoho zákazníkov ledva odlišovalo nože z našej výroby a od Wengeru, no globálny boj o prežitie sa stupňuje. Preto spájame sily a sústredíme sa na jednu značku – Victorinox,“ vyhlásil výkonný šéf Victorinoxu Carl Elsener. Zlúčenie podľa neho eliminuje duplicity v produktoch a umožní zjednotiť ponuku na tom najlepšom z produkcie oboch výrobcov.

Firma v oficiálnom vyhlásení dodala, že nositeľmi dedičstva švajčiarskych vojenských nožov sú obe značky, čo zlúčenie uľahčuje. Historicky je za „vynálezcu“ praktického noža, ktorý stále patrí do výbavy nielen švajčiarskych vojakov, považovaný Victorinox, ktorý je na trhu od roku 1884. Wenger datuje svoj štart o deväť rokov neskôr.

„Samozrejme, je nám ľúto, že už viac nebudeme vyrábať nože Wenger,“ komentoval rozhodnutie Victorinoxu výkonný šéf Wengeru Peter Hug. „Tým, že koncentrujeme svoje sily, však pre skupinu získame priestor na rast na silno konkurenčnom globálnom trhu s lepšími produktmi – a fabrika Delémont z dlhodobého hľadiska zosilnie,“ dodal.

Legendárny červený nôž Wenger odchádza do histórie

Zdroj: SITA / AP

Vreckové nože Victorinox po stranách a uprostred nôž  Wenger. Druhá značka už existovať nebude.

Foto - SITA / AP