Ceny olivového oleja na svetových trhoch stúpajú už nejaký čas. Hlavným dôvodom je sucho, ktoré postihlo stredomorské krajiny. Najviac zasiahlo najväčšieho producenta olivového oleja na svete – Španielsko. Z tejto krajiny pochádza za normálnych okolností takmer polovica z celosvetovej produkcie. Minulý rok bol však extrémne suchý aj v Taliansku, ktoré je svetovou dvojkou.
Podľa Financial Times nie sú vyhliadky na tento rok o nič optimistickejšie. Sucho totiž pretrváva. Existujú preto legitímne obavy, že kvalitného olivového oleja bude menej. Je dosť možné, že okrem ceny pôjde v tomto prípade o jeden z najpálčivejších dôsledkov celej situácie.
V marci tohto roka stál kilogram olivového oleja na trhu 5,4 eura. Vlani v marci to pritom boli štyri eurá. Ceny oleja stúpali bez ohľadu na krajinu pôvodu – zvýšili sa v Španielsku, Taliansku a dokonca aj v Grécku, kde sucho také škody nenapáchalo a aj tento rok sa tam očakáva na rozdiel od Španielska nárast produkcie.
Nákupná cena vzrástla
Pre úplnosť treba dodať, že ceny olivového oleja nerastú len v dôsledku sucha, ale svoj podiel viny majú aj iné faktory. Začalo sa to vojnou a priškrtením dodávok slnečnicového oleja z Ukrajiny. Obavy o dostatok rastlinného oleja sa vtedy prirodzene zintenzívnili. Nezanedbateľným faktorom je aj všadeprítomná inflácia, či ceny energií a pohonných látok. Tie hrajú rolu pri doprave oleja a jeho distribúcii.
Situáciu vnímajú aj slovenskí dovozcovia a menší odberatelia, ktorí sa sústredia na malých farmárov a pestovateľské združenia. Olej zväčša neobjednávajú od veľkých korporátov. „Ceny išli medziročne rapídne hore v nákupe,“ podotýka Milan Viskup, konateľ rodinnej firmy AK4, ktorá prevádzkuje e-shop Kalyteros a dováža extra panenský olivový olej z Kréty. „Od jesene platí, že každá naša objednávka je ohodnocovaná nanovo,“ dopĺňa ho Štefan Šimo prevádzkujúci firmu Oliva Import.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?