Ktorý výrobca prežije televíznu krízu

Druhá noha slovenského priemyslu začína pokrivkávať. Tunajší elektrotechnici sa po nedávnych krízových turbulenciách ešte ani poriadne nedostali do rytmu a už na nich číhajú ďalšie nástrahy. Spotrebitelia si povedali, že tretí televízor nepotrebujú a že s moderným 3D Blu-ray prehrávačom môžu ešte počkať. Na ochabujúci dopyt je aj obdivuhodná produktivita práce v montážnych závodoch krátka.

Primŕza

Slovensko sa už pár rokov hrdí nálepkou televízna veľmoc Európy. Nečudo, veď tento segment tvorí takmer dve tretiny celého elektrotechnického priemyslu. Takáto závislosť môže spôsobiť malé závraty. Najmä pri štatistikách o poklese predaja televízorov naprieč celou Európou. Od Nemecka cez Veľkú Britániu, Francúzsko, Španielsko až po Taliansko sa od začiatku tohto roka predaje medziročne prepadli o desiatky percent.

A budúci rok to nevyzerá o nič lepšie, najmä pri čoraz vyššej pravdepodobnosti, že sa kríza vráti. Objemovo montážnikov LCD a plaziem nepotešia ani čoraz vyššie nákupy v strednej a východnej Európe. Zdá sa, že spotrebiteľov o ďalších nákupoch nepresvedčia ani nízke ceny, ani 3D obsah. Rozhodujúcu fazónu ukážu až predaje v predvianočnej sezóne, ktorá sa začala v septembri. No ako naznačujú neoficiálne informácie od ľudí z brandže, dobre to vôbec nevyzerá.

Preto Foxconn v Nitre, ktorý vyrába pre Sony, prešiel tento rok na jednu zmenu. Novootvorený závod výrobcu LCD panelov AU Optronics v Trenčíne sotva zapĺňa gigantické výrobné haly. Nedá sa to nazvať ani vlažný štart. Navyše, v decembri pre nedostatok zákaziek zatvorí dočasne fabriku. Na ako dlho, zatiaľ nevie.

Aj Universal Media Corporation /Slovakia/ (UMC) zmiernila lanské rastové plány. Napriek tomu sa firme prekvapujúco darí s licencovanou výrobou televízorov Blaupunkt (TREND 39/2011). Zatiaľ slovenskú elektrotechniku upokojuje, že najväčší podnik Samsung Electronics Slovakia v Galante si drží čísla z minulého roka. A nové investičné stimuly by mali na Slovensku udržať výrobu ďalších päť rokov.

Aj on dramaticky racionalizuje. Časť jednoduchšej výroby prebral a doplnil v sesterskom závode na výrobu LCD panelov vo Voderadoch. Týmto, ako aj bezcolnými dovozmi z Kórey odstrihol niekoľkých dodávateľov. Na konci tohto leta zavreli brány hlohovský výrobca dosiek plošných spojov JMT SK a najväčší dodávateľ voderadského Samsungu Hansol. Ten prepustil 1 400 ľudí a jeho výrobu kovových a plastových komponentov si Samsung v súčasnosti zabezpečuje sám –či už dovozmi alebo výrobou vo voderadskom závode.

Ktorý výrobca prežije televíznu krízu

Otázniky

Aj keď slovenské závody patria v rámci koncernov k jedným z najefektívnejších, ich existencia závisí od vývoja na trhu. Od Samsungov na Slovensku možno čakať ďalšie zbližovanie výrob. Zlúčenie výroby galantského závodu so sestrou vo Voderadoch by bolo iba logickým krokom v prehĺbení spolupráce.

Aj nitriansky Foxconn, niekdajšia najväčšia televízna fabrika Sony na svete, živorí. Zaručené zákazky od Sony sa ani nepribližujú číslam z minulých rokov. Ak nenájde Foxconn ďalšieho klienta, pre ktorého by televízory pod jeho značkou vyrábal, nedá sa vylúčiť, že aj táto výroba sa z Nitry bude porúčať.

Taiwanský AU Optronics sa snaží v Trenčíne koncentrovať výrobu z celej Európy, aby zaplnil poloprázdne haly. Rovnako bude hľadať nové značky, pre ktoré by mohol montovať televízory. O výrobe solárnych kolektorov, o ktorej sa špekulovalo pri spustení projektu, je zatiaľ ticho. No môže to byť zároveň jediný biznis, ktorý pomôže vytiahnuť výsledky firmy do plusu.

Produktivita naporúdzi

Pravda, nie celá brandža bude tak trpieť výkyvmi na trhu ako elektrotechnici zameraní na spotrebnú elektroniku. Čoraz lepšie vyhliadky na budúci rok majú dodávatelia pre automotive – dokonca aj výrobcovia káblových zväzkov, pri ktorých sa už zdalo, že Slovensko definitívne opustia.

Rast predaja áut a nábeh montáže nových modelov im pomáhajú rozložiť fixné náklady tak, že im nehrozia červené čísla. To platí aj pre výrobcov svetiel, ako sú Hella alebo ZKW. Obe firmy plánujú všetky prevádzky v budúcom roku rozšíriť.

Avšak nikde nie je napísané, že ďalšie hospodárske kolísanie neskreše aj z predaja nových áut, a tak sa aj týmto výrobcom bude hodiť posilnená produktivita, ktorú si za uplynulé krízové roky vypestovali.

Článok vyšiel v ročenke Slovensko a svet 2012, ktorá bola súčasťou TRENDU č. 48.

Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.

Foto - Profimedia.cz