Dalo sa to očakávať. Európska únia vo svojom tradičnom a najúspešnejšom priemyselnom odvetví narazila na múr, ktorý si sama vystavala. Začína tak hľadať vinníka svojho neúspechu.
Lepšie povedané spôsoby, ako ho penalizovať za svoj neúspech, keďže vinníka dobre pozná už niekoľko rokov. Dodnes ho však podceňovala, neprihliadala na jeho ambície, rast a opájala sa predstavou, že predsa iné vozidlá ako tie z Európy ľudia chcieť nebudú.
Aj tak sa dá interpretovať fakt, že Európska komisia začala vyšetrovanie čínskej dotačnej politiky pre elektromobily. Nezdá sa jej, že ázijská krajina, inak najväčší automobilový trh na svete, dokáže produkovať vozidlá v takých cenách, že im doma nedokážeme, jednoducho povedané, konkurovať.
Aj preto je popud na takýto krok prostý. Európsky automotive zažíva jedno z najhorších období, ľudia v únii kupujú zrejme príliš veľa čínskych elektromobilov, takže Brusel hľadá spôsob, ako čínskym konkurentom sťažiť, ak nie znemožniť, prístup na tunajší trh.
Nie je to najrozumnejší ťah a dôsledky môžu vypáliť proti Európanom vo veľkom.
Štvrtina by mohla stačiť
Akékoľvek vyšetrovanie a spochybňovanie postupov Číny doteraz nedopadlo najlepšie v prospech sťažovateľa. Prišli na to už Spojené štáty pri čipovej vojne s Čínou a teraz za nimi môže nasledovať EÚ s automotivom.
V ideálnom scenári pre politikov a zrejme aj automobilky by totiž, aj podľa analytika Lukáša Kovandu, mohol byť zákaz dovozu čínskych áut alebo aspoň ich predraženie v našich končinách. Bez ohľadu na kupujúceho.
Tieto signály únie sú však najmä jej snahou Číňanov postrašiť a dať im najavo, že ich súčasný tlak je prirýchly a prisilný na to, aby sa dokázali z koláča najesť všetci.
V kuloároch sa už dokonca pracuje aj s konkrétnym číslom, ktoré by mohlo byť dostatočnou refundáciou európskej hrdosti. Clá vo výške 27,5 percenta sa tak budú rovnať tým, s ktorými narábajú aj Spojené štáty pri čínskych elektromobiloch.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?