Produkt je perfektný, akurát čitateľ naň nezareagoval, možno mu nerozumie. Takáto úvaha je pascou pre všetkých, ktorí podnikajú s písaným slovom. Mnoho ľudí okolo knižného trhu do nej padá – s odpustením – s radosťou.
Takmer kritériom kvality slovenských kníh je pre nich maličký náklad, ktorý sa aj tak zle predáva. S tým obvykle súvisí požiadavka, aby literatúru pre náročných čitateľov dotoval štát. Otázka, či by tak finančne nepodporoval skôr autorov, ktorí inak svoje knihy nevydajú, lebo by ich málokto kupoval, je na mieste. Zároveň však vzbudzuje elitárske obvinenia zo zapredania sa komercii. A keď už nie je čím ospravedlniť nezáujem čitateľa, zvalia to na komerčne zamerané knižné hypermarkety.
Keď sa najväčší, Panta Rhei, dostal do problémov, neváhali ho obviniť, že vlastne zabíja slovenskú literatúru. Vysvetľovať im, že to je prinajmenej sčasti pre prepálený biznis koncept ani nemá zmysel. Schovajú sa za tvrdenie, že na úkor slovenskej literatúry rastie nenažraný monopol. Akoby Ladislavovi Bödökovi jeho pozíciu na trhu a štvrť stovky predajní niekto daroval alebo ich niekomu ukradol. On však za ne zaplatil peniaze, sčasti požičané, a má problém zarobiť ich naspäť. To, že neplatil dodávateľom, škodí biznisu rovnako ako neplatené dlhy ktoréhokoľvek iného podnikateľa.
No nielen konkurzný atak konkurencie, ale aj vstup finančnej skupiny J&T, ktorý mu pomohol, pripomína, že o svoju firmu môže prísť. Na tom, že vďaka Panta Rhei častejšie kupujú knihy, a to nielen romatické dojáky, aj ľudia, ktorí sa do obchodov v bočných uličkách v Starom Meste tak často nedostanú, sa nič nemení. O tom, čo sa číta, nerozhodujú ani spisovatelia, ani vydavatelia, ani kníhkupci. Vyberá si čitateľ, ergo zákazník.
Viac o problémoch siete kníhkupectiev Panta Rhei si prečítajte v aktuálnom TRENDE č. 33.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.