V minulom roku mohli zákazníci narátať po celom svete viac ako 40-tisíc pobočiek spoločnosti Subway. Ako uvádza portál Businessweek, ide o najpočetnejší reťazec rýchleho občerstvenia, ktorý predbehol aj McDonald’s so svojimi 35 400 pobočkami. V celkových príjmoch však naďalej vedie McDonald’s.
Z tritisíc nových prevádzok, ktoré si firma zaumienila vytvoriť ešte v roku 2014, otvorila zatiaľ 973. Na porovnanie, konkurenčný McDonald’s plánuje počas tohto roka otvoriť maximálne 1 600 prevádzok.
Ako nedávno uviedol v rozhovore pre spravodajský web CNBC generálny riaditeľ reťazca Fred DeLuca, Subway chce toto tempo udržať aj po ďalšie roky. Za primárne oblasti expanzie okrem USA označil najmä Mexiko, Brazíliu, Veľkú Britániu, Čínu a aj Rusko, pričom súčasný ukrajinsko-ruský konflikt by podľa jeho slov nemal výrazne narušiť plány spoločnosti.
Na americkom trhu chystá podľa portálu Chicago Tribune reťazec odvážnu expanziu, v rámci ktorej plánuje do desiatich rokov vytvoriť 8-tisíc prevádzok. Upevniť svoju pozíciu sa reťazec chystá napríklad aj v Južnej Kórei, kde by do troch rokov malo pribudnúť 300 prevádzok, či v Indii, kde do konca tohto roka „agresívne“ rozšíri svoje pôsobenie o viac ako 500 reštaurácií.
Stratégia rozširovania sa podľa webu Businessweek netýka len nákupných centier a obchodov, kde sa fast food prevádzky obvykle sústredia, ale do úvahy prichádzajú aj netradičnejšie lokality, akými sú napríklad nemocnice, školy, športové areály či letiská. Subway ešte v lete minulého roka pripustil možnosť, že do roku 2030 by sa celkový počet ich reštaurácií mohol vyšplhať až na 100-tisíc.
Expandujú aj na Slovensku
Matej Varga zo Subway Slovensko pre TREND.sk potvrdil, že na Slovensku v súčasnosti funguje jedenásť reštaurácií pod ich značkou, osem v Bratislave a po jednej pobočke v Nitre, Žiline a Košiciach. Ďalšia dvanásta pobočka sa otvorila nedávno, 26. mája, v Bratislave. Subway funguje, podobne ako iné fastfoodové koncepty, vo veľkej miere na báze franšízingu, čo platí aj pre Slovensko.
V tunajšom meradle ako víťaz v počte pobočiek s rýchlym občerstvením vychádza konkurenčný McDonald’s, ktorý sa podľa oficiálnej stránky môže pochváliť 29 reštauráciami na našom území.
„V horizonte ďalších mesiacov plánujeme otvorenie ďalších reštaurácií v Bratislave, Trnave, Banskej Bystrici, Martine a na východe Slovenska,“ dodal M. Varga.
„Vychádzame z faktu, že viac reštaurácií napomáha poznateľnosti značky a zároveň je pre zákazníka pohodlné mať vo svojom okolí našu reštauráciu.“ Nakoľko je Subway franšízingová spoločnosť, rozvoj siete záleží aj od dopytu po kúpe licencie. Ako ďalej podotkol, v dopyte v posledných mesiacoch badať výrazné zvýšenie. „Za predchádzajúcich šesť mesiacov sa predalo štyrikrát viac licencií ako za posledný rok.“