Slovenský priemysel prešiel vlani bezprecedentnou krízou v dôsledku vojnového konfliktu vo východnej Európe. Tá ho ihneď po pandémii postavila do odlišnej pozície. Problémy s dodávkami komponentov, pokles dopytu v niektorých segmentoch, enormný rast energií a s tým súvisiacu rekordnú infláciu však nakoniec dokázal zvládnuť obstojne.

Potvrdzujú to aj výsledky mnohých top 200 podnikov v krajine, ktoré s výnimkou finančného sektora, presiahli v sumárnych tržbách približne sto miliárd eur a dosiahli čistý zisk vyše 4,5 miliardy eur. V oboch parametroch išlo o viac ako desaťpercentný rast oproti roku 2021, keď vrcholila pandémia nového koronavírusu.

Slovenský priemysel sa mohol opätovne oprieť o najväčšie podniky z automotivu a strojárskeho segmentu. Kým 50 najväčších podnikov v krajine zo strojárskeho priemyslu zaznamenalo v roku 2021 tržby viac ako 33 miliárd eur, čo bolo rovnako o desať percent viac ako rok predtým, vlaňajšie výsledky túto hranicu poľahky prekonajú.

To pomohlo slovenskej ekonomike a pozitívne ovplyvnilo aj náladu zahraničných investorov, vďaka čomu Slovensko získalo piatu automobilku. Napriek tomuto vývoju viaceré firmy zhodne tvrdia, že kým vlaňajšok prežili s rastom, negatívne dôsledky minuloročných udalostí sa prejavia až v aktuálnom roku.

Tatravagónka s pol miliardou

Spomedzi slovenských strojárskych spoločností bola jedným z rekordérov v tržbách v minulom roku popradská Tatravagónka – výrobca vozňov spod Tatier podnikateľského dua Alexej Beljajev a Michal Lazar.

Stojí za tým rast objemu železničnej prepravy, ktorý bol výrazný takmer v celej Európe. Pandémia podľa podniku prispela k rastu železničného trhu, pričom výrazne stúpol najmä objem prepraveného tovaru.

V raste tržieb spoločnosť Tatravagónka v roku 2022 prvýkrát prekonala pol miliardy eur, pričom tie jej vzrástli o takmer štvrtinu, na 560 miliónov eur.

Spoločnosť však zápasila s čistým ziskom, ktorý jej klesol o viac ako osemdesiat percent na 8,25 milióna eur. Stiahli ho nielen viaceré realizované investície podniku, ale najmä energetická kríza.

Kritiku postoja vlády k energetickej kríze tlmočil začiatkom tohto roka aj samotný A. Beljajev z pozície prezidenta Asociácie priemyselných zväzov a dopravy. „Konkurencia, najmä mimoeurópska, ktorá má nízke ceny energií, začína byť pre nás vážnym problémom,“ uviedol.

Samotný podnik však naďalej drží svoj biznis v konkurenčnej hre na európskej úrovni. Výrobný plán Tatravagónky je takmer naplnený až do roku 2024.

Volkswagen už nejde na objemy

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa