Zdá sa, že pôvod potraviny už natoľko nerozhoduje o tom, či si ju Slováci kúpia. Dôležitejším kritériom sa v čase zvýšených nákladov domácností stáva cena. Tá je výsledkom rokovaní medzi dodávateľom a obchodníkom a ovplyvňuje ju množstvo faktorov.

Jedným z týchto faktorov sú z pohľadu potravinárskych podnikov aj výrobné náklady. Tie rýchlo stúpajú, za čo môžu predovšetkým ceny energií a v neposlednom rade k tomu pravdepodobne prispeje aj novela Zákonníka práce. Novelizovaný zákon zvyšuje príplatky za prácu cez víkendy a v noci na úroveň 30 až 100 percent minimálnej mzdy. Podniky, z ktorých mnohé pôsobia v potravinárskom segmente, to považujú za zradu, pretože rátali s tým, že ich vláda podrží.

Málo slovenských produktov

Zvýšené náklady na mzdy a energie sú síce aktuálnymi, no nie jedinými problémami potravinárov. Predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) Martin Krajčovič k nim pripočítava tiež nedostatok produkčných kapacít a nízku cenovú konkurencieschopnosť podnikov. Práve nedostatočná konkurencieschopnosť a produkcia podľa neho patria k hlavným dôvodom, prečo je na regáloch nadnárodných obchodných reťazcov len niečo cez 40 percent slovenských produktov.

M. Krajčovič poukazuje na medzery v potravinových vertikálach. „Máme napríklad približne 70-percentné zastúpenie slovenských produktov pri mäkkých mäsových výrobkoch, ale iba približne päť percent je zo slovenského mäsa,“ upozorňuje.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa