Americký koncern Kraft Foods sa nevzdáva snahy prevziať britskú firmu Cadbury. Za jej akcie však ponúka menej ako pred dvomi mesiacmi, na čo čokoládový koncern odpovedal tvrdým odmietnutím.
Prvotnú ponuku na kúpu britského výrobcu cukroviniek predložil Kraft začiatkom septembra. Za jednu akciu vtedy ponúkol v hotovosti a vo vlastných akciách 745 pencí a celú firmu ohodnotil na 10,2 miliardy libier. Pondelňajšia nepriateľská ponuka ocenila jednu akciu Cadbury na 300 pencí v hotovosti a 0,2589 nových akcií Kraftu. To sú síce úplne rovnaké podmienky ako v septembri, no vzhľadom na pokles cien akcií Kraftu, je ponúkaná cena nižšia.
Kraft tak po novom ocenil jednu akciu Cadbury na 717 pencí a celú firmu na 9,8 miliardy libier. No americký koncern nezabudol pripomenúť, že aj táto cena je o 26 percent vyššia ako cena akcií Cadbury zo štvrtého septembra. To bol posledný deň obchodovania pred tým, ako Kraft predstavil svoj zámer kúpiť britskú spoločnosť.
Rovnako ako v septembri, ani tentokrát manažment Cadbury ponúkaná cena nenadchla. „Zopakovanie návrhu, ktorý má v súčasnosti menšiu hodnotu a ponúka nižšiu cenu ako je súčasná cena akcií Cadbury, ho nerobí atraktívnejším,“ povedal predseda predstavenstva Cadbury Roger Carr. Ponuku označil za „smiešnu“ a zdôraznil „výnimočné“ vyhliadky Cadbury ako samostatnej firmy. „Ponuka Kraftu ani zďaleka neodráža skutočnú hodnotu spoločnosti a spája sa s nepríťažlivou vyhliadkou začlenenia Cabury do biznis modelu s nízkym rastom,“ dodal R. Carr.
Podľa agentúry Bloomberg má teraz Kraft 28 dní na to, aby novú ponuku predložil akcionárom Cadbury. Tí sa budú môcť 60 dní rozhodovať, či svoje podiely vo firme predajú. Kraft počas tohto obdobia môže ponúkanú sumu zvýšiť. Viacerí analytici odhadujú, že pre akcionárov by bola prijateľná cena 800 pencí za akciu.
Práve zvýšenie ponuky bude podľa agentúry Reuters pravdepodobne ďalším krokom Kraftu. Podľa nej má obchod pre americkú firmu zo strategického hľadiska veľký význam a Kraft ho nenechá padnúť. Menší britský rival perfektne dopĺňa jeho portfólio. Hoci má americká firma v Európe silné postavenie, britský trh je doménou Cadbury. Podobne je to aj na trhoch bývalých britských kolónií ako India či Austrália. Britský podnik láka svojho amerického konkurenta aj výrobou žuvačiek.
Kraft by navyše mohol lepšie konkurovať súčasnému lídrovi celosvetového trhu cukroviniek spoločnosti Mars. Tá ešte v minulom roku kúpila výrobcu žuvačiek Wm Wrigley Jr.. Ak by sa obchod podaril, Kraft by ovládal zhruba 15 percent celosvetového trhu. Rovnako ako Mars. Tržby firmy po pohltení Carbury by sa vyšplhali na 50 miliárd dolárov. Akvizícia by umožnila ročne dosiahnuť úspory 625 miliónov dolárov.
Foto na titulke - Bloomberg