Podráždení zákazníci, zúriaci kuriéri, pätnásťhodinové pracovné šichty. Aj taká môže byť realita predvianočného doručovania zásielok, ktorá je v tomto roku navyše posilnená zmenou spotrebiteľského správania v dôsledku koronakrízy. Dopyt po online nákupoch vzrástol medziročne o desiatky percent, v niektorých e-shopoch až o stovky percent.
Do práce nastupujú mnohí kuriéri už o piatej či šiestej hodine ráno a rozhodne nie je výnimkou, keď posledný zo stoviek balíčkov na daný deň odovzdajú adresátovi o deviatej hodine večer. Plánovať si trasy každé ráno vraj nie je podľa dispečingu niektorých kuriérskych spoločností úplne možné, pretože počas dňa pribúdajú na jedno auto desiatky nových zásielok, pre ktoré musia vodiči prerušiť rozvoz a vrátiť sa po ne do centrály. Existujú však aj extra služby, ktoré sľubujú doručenie zásielky na konkrétnu hodinu či dokonca minútu.
V prípadoch, že zásielku zaplatil zákazník v predstihu platobnou kartou, majú kuriéri situáciu výrazne jednoduchšiu. S klientom neprichádzajú do dlhšieho styku, pretože balíček mu len podajú z okienka auta. Nemusí sa preukázať dokladom ani podpisovať prevzatie. V niektorých prípadoch si kuriéri od zákazníka vypýtajú len PIN kód, ktorý predtým dostal cez SMS, v iných pre plynulosť logistiky ani to nie. Odovzdanie zásielky tak môže niekedy trvať maximálne dve-tri sekundy.
Alza rastie o 50 percent, pred vianočnou sezónou pribrala stovky ľudí na logistiku
Dopyt po kuriéroch rastie
Mohlo by sa zdať, že takúto adrenalínovú prácu nevydrží hocikto, lenže štatistiky hovoria o tom, že záujem o ňu je nielen pred Vianocami vysoký. Pri kuriéroch aktuálne platí, že dopyt výrazne prevyšuje ponuku. „V septembri reagovalo na jednu ponuku práce kuriéra 127 uchádzačov a v októbri až 188 záujemcov. Na porovnanie, v auguste to bolo len 44 ľudí,“ prezrádza pre TREND hovorkyňa Profesie Nikola Richterová.
V septembri a októbri zaznamenala Profesia druhý a tretí najsilnejší mesiac z hľadiska počtu nových inzerátov na pozíciu kuriéra. V septembri ich bolo 64 a v októbri 73. Kumulatívne bolo v týchto mesiacoch zverejnených o 46 percent viac inzerátov na pozíciu kuriéra, než je mesačný priemer celého roka. Výrazný dopyt evidoval portál Profesia aj po súvisiacich pracovníkoch v oblasti logistiky a skladov. V období september až november bol dopyt po zamestnancoch logistiky vyšší o 36 percent oproti mesačnému priemeru roka, pri skladníkoch išlo o 26 percent nad priemerom.
- Čistý prírastok živností (poštové služby a kuriéri)
2018 (+199)
2019 (+269)
2020 (+570)
PRAMEŇ: Bisnode
Veľkú výpovednú hodnotu majú aj čísla analytickej spoločnosti Bisnode. V tomto roku zaznamenala k začiatku decembra čistý prírastok 570 živností v oblasti poštových služieb a kuriérov, čo bolo výrazne viac než za celý vlaňajšok a predvlaňajšok dohromady.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?