Práve tá môže byť v súčasnosti najstabilnejším aktívom jeho portfólia. Na rozdiel od mnohých iných jeho biznisov, ktoré sú napriek nemalým dotáciám či eurofondom v stratách, Slovenka-Silver, ako znie jej nový rozšírený názov, dokonca rastie a v posledných rokoch je už v prvých vyšších ziskoch.
Konárikov následník
H. Kukuli sa k banskobystrickému podniku a k jeho značke, ktorá vznikla v roku 1921, dostal koncom roku 2008. Odkúpil ho cez svoju levickú firmu Dituria po tom, čo sa už niekoľko rokov predtým Slovenka dostala do konkurzu.
Prevádzku odevnej firmy, ktorú dodnes pozná mnoho slovenských žien, pretože spolu s trenčianskou Ozetou ide o najznámejšiu domácu odevnú značku, totiž nedokázal udržať jej pôvodný vlastník z čias mečiarovskej privatizácie – bývalý spevák a politik HZDS Karol Konárik. Ten so Slovenkou rozhodne nenapísal taký úspešný príbeh, ako so svojimi sprivatizovanými podnikmi z pivovarníctva. Výhodne ich predal holandskému Heinekenu. Slovenka naopak s nemalými dlhmi skrachovala.
Pôvodná ponovembrová Slovenka pritom skončila v konkurze na vlastnú žiadosť už v lete roku 2005. Z neskoršieho hľadania nového majiteľa vzišiel práve H. Kukuli, ktorý na Slovensku už predtým rozbehol biznis hlavne v štedro dotovanom poľnohospodárstve.
Slovenka - Silver Zdroj: Maňo Štrauch
Na vlne rastu
Pri tlaku dovozcov lacnejších odevov z Ázie si zrejme ani H. Kukuli nemyslel, že by raz mohol dostať Slovenku na jej bývalú výkonnosť. Veď ešte aj do konkurzu vstupovala až s poltisíckou zamestnancov. V porovnaní s inými tunajšími biznismi Albáncov je však Slovenka-Silver ekonomicky čulým podnikom.
V súčasnosti stále zamestnáva až vyše dve stovky ľudí, od prevzatia Dituriou do predvlaňajška zdvihla svoje celkové výnosy z necelých troch až na takmer 7,5 milióna eur. A v posledných rokoch už dosahuje aj vyššie zisky. Predvlani napríklad zarobila už vyše 350-tisíc eur.
Slovenka - Silver Zdroj: Maňo Štrauch
Podrobnejší pohľad na výsledky firmy zameranej hlavne na spodnú bielizeň, pyžamá a pletené odevy však napovedá aj o tom, že viac rastie i zarába na predaji odevov od iných dodávateľov ako na ich výrobe vo vlastnej réžii. V rokoch 2012 až 2016 jej tržby za vlastné výrobky a služby dokonca klesli z necelého poldruha milióna na jeden milión eur.
Celkovo pritom predvlani vyrobila 680-tisíc kusov bielizne i odevov. Naopak, tržby firmy z predaja tovaru od iných dodávateľov v tomto období stúpli z 2,9 na 4,6 milióna eur. Obchod má čoraz silnejší aj vďaka tomu, že postupne rozširuje sieť svojich predajní. Aktuálne ich má takmer päťdesiat.
Predvlani napríklad Slovenka vyrobila už celkovo 680-tisíc kusov bielizne i odevov. Je zameraná hlavne na spodnú bielizeň, pyžamá a pletené odevy.
Rastie pritom hlavne vďaka rozširovaniu vlastných predajní, ktorých už dnes má celkovo 46. Jej tržby z vlastných predajní medzi rokmi 2012 až 2016 napríklad podrástli z 2,9 až na 4,6 milióna eur. Naopak, predaje jej výrobkov iných obchodníkom za rovnaké obdobie poklesli z vyše 1,3 na jeden milión eur. (Opravené 26.4.2018)
Slovenka - Silver Zdroj: Maňo Štrauch
Developerstvo v Bystrici vzdal
H. Kukuli mal ešte nedávno v Banskej Bystrici aj nemalé developerské plány. Po tom, ako v roku 2011 z rozľahlého areálu Slovenky presťahoval samotný odevný podnik na inú banskobystrickú adresu, tam chcel vybudovať celú novú mestskú zónu – s bytmi, hotelom, zábavným parkom i obchodným centrom. Projekt nazval Dituria City Park.
No päť rokov sa tam reálne nič zásadnejšie nedialo, až napokon v lete minulého roku Albánec predal bývalý areál Slovenky stredoslovenskej developerskej skupine Arkon, ktorá už má za sebou viaceré dokončené projekty vo Zvolene i Lučenci. Tá znova avizuje, že tam chce zrealizovať komplexnú výstavbu.
Arkon je pritom v tejto časti Banskej Bystrice už tretím veľkým plánovačom. Ešte pred H. Kukulim tam s podobným realitným zámerom neuspel ani K. Konárik. Väčšia časť areálu podniku mu totiž zostala aj po páde Slovenky do konkurzu. Podnikateľ, spevák a bývalý politik tam tiež chcel stavať byty a obchody. Napokon však areál predal Albáncovi.