Spiegel uvádza, že automobilky sa okrem iného dohodli na tom, že do benzínových spaľovacích motorov nebudú montovať filtre pevných častíc. EK v septembri 2018 spustila oficiálne vyšetrovanie, predbežné preverovanie sa pritom začalo už v roku 2017.
Hovorkyňa Daimleru uviedla, že nebolo vznesené žiadne obvinenie. Otvorenie vyšetrovania neznamená, že EK odhalila protiprávne konanie. „Daimler plne spolupracuje s komisiou a podal žiadosť o ustanovenie korunného svedka,“ dodala hovorkyňa. Podobnú žiadosť predložil aj VW.
Korunný svedok v kartelovom procese môže dúfať, že mu bude pokuta znížená alebo úplne odpustená.
Spiegel v júli 2017 informoval o karteli nemeckých automobiliek, ktorý mal existovať vyše 20 rokov. Podľa časopisu sa mali VW, BMW a Daimler, ako aj dcérske značky VW – Audi a Porsche, dohodnúť o modeloch, nákladoch, dodávateľoch a čistení výfukových plynov dieslových áut.
Do kartelu malo byť zapojených viac ako 200 zamestnancov dotknutých spoločností, ktorí sa stretávali na tajných rokovaniach. Súčasné oficiálne vyšetrovanie EK sa však týka iba témy emisií benzínových motorov.