Aerolínie Deutsche Lufthansa získali súhlas Európskej komisie (EK) na prevzatie menšieho rakúskeho konkurenta. Privatizácia tak vyriešila budúcnosť stratových Austrian Airlines. České aerolínie, ktoré chce tamojšia vláda tiež predať, sa stále topia v problémoch.

Ponuku na kúpu Austrianu podala Lufthansa ešte v decembri. Ako jediný záujemca sa vtedy s rakúskou privatizačnou agentúrou OIAG dohodla, že kúpi takmer 42 percent akcií problémovej spoločnosti. Zvyšný balík aerolínií sa rozhodla Lufthansa získať prostredníctvom verejnej ponuky na odkúpenie akcií. Podľa agentúry AP nadobudla Lufthansa viac ako 75 percent všetkých akcií a prekonala tak hranicu, ktorú si stanovila ako podmienku uskutočnenia obchodu.

Minulotýždňový súhlas EK udelila s niekoľkými podmienkami. Lufthansa musí napríklad predať konkurentom niektoré sloty, čo sú časy pre odlet alebo prílet na letisku. A to na linkách z Viedne do Frankfurtu, Mníchova, Stuttgartu, Kolína nad Rýnom a Bruselu. Práve tam podľa Komisie mohlo spojenie dvoch aerolínií priniesť v dôsledku nižšej konkurencie vyššie ceny pre spotrebiteľov.

Komisia tiež odobrila štátnu pomoc pre Austrian. Ešte v decembri sa OIAG zaviazal, že v rámci privatizácie na seba prevezme pol miliardy eur z dlhu aerolínií a v konečnom dôsledku tak na predaj Austrianu bude ešte doplácať. EK dospela k záveru, že záporná cena za predaj odzrkadľovala vtedajšiu hodnotu aerolínií. Navyše spojenie s Lufthansou je podľa eurokomisára pre dopravu Antonia Tajaniho ďalší krok k trhu nenarušovanému štátnou pomocou, z ktorého budú v konečnom dôsledku profitovať pasažieri.

Na rozdiel od Austrianu České aerolínie (ČSA) ešte len čakajú na výsledok privatizácie. Už teraz je jasné, že nezískajú strategického partnera. Nedávno z privatizácie odstúpila spoločnosť Air France-KLM a v tendri tak ostal jediný záujemca. Konzorcium firiem Travel Service a Unimex má do konca septembra čas na vypracovanie ponuky. Tento čas plánuje český letecký prepravca využiť na ďalšie úsporné opatrenia.

Manažment chce ušetriť jednu miliardu českých korún znižovaním platov a zrušením niektorých liniek. Platy pilotov by mali klesnúť o tridsať percent a ostatných zamestnancov o pätnásť. To vyvolalo odpor odborov. Združenie pilotov CZALPA vyhlásilo štrajkovú pohotovosť a vyzýva na odstúpenie prezidenta firmy Radomíra Lašáka. Ten ponúkol, že sa svojho postu vzdá, ak zamestnanci na znižovanie miezd pristúpia.

Foto na titulke - Flickr.com