Jej hlavný konkurent - nápojový gigant Coca-Cola - sa stiahol a Kofola tak ostala jediným záujemcom o kúpu.

Víťaz tendra sa hľadá dlhšie, ako sa predpokladalo. Obchodný riaditeľ Kofoly ČeskoSlovensko Marián Šefčovič, ktorý je za akvizíciu zodpovedný, koncom marca pre TREND povedal, že predpokladá, že sa o novom majiteľovi rozhodne v priebehu dvoch až troch mesiacov.

Predaj by však už konečne mal smerovať do finále, zvlášť po tom, čo ostal v hre jediný záujemca. Na skutočnosť, že podľa slovinských médií, ktoré sa odvolávajú na zdroje blízke rokovaniam, svoju ponuku stiahol koncern Coca-Cola, upozornili české Hospodářské noviny.

„Objavilo sa pár skutočností, ktoré celú vec pretiahli,“ potvrdil pre denník M. Šefčovič. Má ísť o časť záväzkov Radenskej z minulosti, o ktorých Kofola či Coca-Cola už v čase, keď prejavili o kúpu záujem, netušili. „Podľa našich informácii sme v súčasnosti naozaj jediným záujemcom, ktorý o odkúpení podielu Pivovaru Laško v Radenskej rokuje,“ dodal M. Šefčovič s tým, že by sa malo rozhodnúť v priebehu niekoľkých týždňov.

V prvom kole rokovaní ponúkla Kofola za Radensku osemnásť miliónov eur.

Proti gigantovi sa spojili s domácimi

Kofola už dlhšie komunikuje ambíciu rozrastať sa na nové trhy. Namiesto vývozu svojich produktov, ktoré by sa pre konzervatívne návyky spotrebiteľov len ťažko ujali aj za hranicami, sa rozhodla ísť cestou skupovania zabehnutých lokálnych značiek. A v Slovinsku Kofola len začala, ambíciu uspieť má ďalej na Balkáne.

Radenska sa dostala do hľadáčika Kofoly po tom, čo sa Slovinsko, v rámci znižovania dlhov krajiny, rozhodlo predať výrobcu nápojov a minerálok, ktorý patrí do zadlženej pivovarníckej skupiny Laško. Tú ovládajú pološtátne slovinské banky, ktoré sa rozhodli získať financie práve predajom podielu v Radenskej. Pivovar v ňom drží majoritný 82-percentný podiel.

Radenska pritom nie je obľúbená iba v domácej krajine, minerálku so 140-ročnou tradíciou plnenia poznajú po celom Balkáne. Na kľúčovom domácom trhu však ostáva zhruba 90 percent produkcie. „Je pre nás hlavne brána na Balkán. Keď to tam zvládneme, chceli by sme prikupovať aj ďalšie balkánske spoločnosti,“ povedal o Slovinsku v marci pre TREND M. Šefčovič.

Kofola sa snažila oslabiť pozíciu Coca-Coly ešte pred jej vycúvaním z hry, keď sa v boji o kúpu spojila s ďalším záujemcom, slovinským investičným fondom P&P. Spoločne vytvorili firmu, ktorej 60 percent ovláda Kofola a zvyšok fond. Podľa M. Šefčoviča bolo vytvorenie partnerstva s domácim fondom veľkou výhodou, keďže Slovinsko nie je krajinou, ktorá by bola príliš naklonená zahraničnému kapitálu.