Kto sa v týchto týždňoch rozpráva s bankármi či obchodníkmi s cennými papiermi, určite sa dostane až k tajomnej skratke MiFID. K nenápadnému malému tresku, predvoju eurového big bangu, ktorý sa chystá na finančnom trhu. A určite sa nemôže vyhnúť debate o tom, či sa obávajú epidémie sporov s klientmi.

MiFID je európska smernica o trhoch s finančnými nástrojmi. Jej cieľom je poskytnúť spotrebiteľom viac informácií a možností zistiť, či ich finanční partneri pracujú preukázateľne na čo najlepšom výsledku ich transakcie. Ako zdôrazňujú všetci finančníci, hoci niekedy s istou nevôľou, nové pravidlá nahrávajú klientom.

Už menej zhovorčiví sú pri otázkach, v čom všetkom sa budú môcť klienti proti konaniu finančných inštitúcií ohradiť. Pripúšťajú, že sporov pribudne. Aj keď postupne. Môže trvať roky, kým sa investujúci Slováci odvážia rázne zakročiť, ak pocítia, že nedostávajú to, na čo majú nárok. Lebo môže trvať roky, kým sa o to začnú naozaj zaujímať.

Pravda, prísnejšia regulácia neznižuje riziko, ktoré investovanie prináša. Nové pravidlá však drobným klientom, na ktorých sa primárne zameriavajú, pomôžu otvoriť oči. Popohnať ich k tomu, aby chceli byť viac informovaní.

Kedy a ako začnú

Čo čaká nádejného investora? Finančníci budú musieť zistiť, do ktorej kategórie klient – potenciálny investor patrí, informovať ho o tom a podľa toho sa mu venovať. Ak požiada o investičnú službu a činnosť či vedľajšiu službu vymenovanú v zákone, neminie ho písomný dotazník.

Klientov bánk čaká malý big bang

Predajcovia budú zvedaví na finančné zdroje, investičné ciele i znalosti. Ak ich zákazník odmietne uviesť, časť služieb mu finančné inštitúcie nemôžu po novom poskytnúť vôbec. A ak bude trvať na produkte, ktorý podľa hodnotenia preňho nie je vhodný, dostane jasné upozornenie.

Pravidlá v novele zákona o cenných papieroch, ktorá novinky preniesla do slovenského právneho systému, sú horúcou témou pre ich účinnosť od 1. novembra tohto roku. Hoci to neznamená, že všetky banky, obchodníci a finanční sprostredkovatelia sa nimi začnú v tomto termíne riadiť. Zákon umožňuje využiť polročné prechodné obdobie do 1. mája 2008. Mnohí tak naozaj urobia.

Projektový manažér Slovenskej sporiteľne pre MiFID Kornel Kabele hovorí, že s uplatňovaním noviniek pre nových klientov začnú od 1. novembra. VÚB a Tatra banka, trhová dvojka a trojka, prechodné obdobie využijú. MiFID budú v celej šírke plniť od 1. mája. Z menších konkurentiek sa v novembri rozbehne Ľudová banka. OTP Banka si zasa na máj nechá iba posledné organizačné zmeny. Väčšina obchodníkov lehotu plánuje využiť.

Papierovačky...

Kvalitnejšie finančné služby a lepšia informovanosť klienta – ak o to bude stáť a dokumenty poctivo čítať – budú vykúpené väčším množstvom papierov, dotazníkov, testov.

Niektoré spoločnosti vychádzali v ich príprave z pôvodných dokumentov používaných napríklad v biznise s podielovými fondmi. Tak to urobila aj Slovenská sporiteľňa. Pre klientov pripravila stručný dotazník inšpirovaný jej asset manažmentom. K. Kabele hovorí, že v „investičnom dotazníku“ stavili na stručnosť. Jedenásť otázok by malo poskytnúť obraz o skúsenostiach, risk apetíte či investičnom horizonte klienta.

Výsledkom ich vyhodnotenia bude zoznam odporučených produktov i tých, ktorým by sa mal potenciálny investor vyhnúť. To potvrdí podpisom. Pri klientoch private bankingu musí sporiteľňa uskutočňovať „rozšírený investičný dotazník“, ktorý dôkladnejšie zmapuje ich finančnú situáciu.

Pri masovosti klientskej základne sporiteľne je stručnosť pochopiteľná. Iné finančné domy sú zvedavejšie, otázky sa budú počítať v desiatkach. O kompromise hovorí napríklad riaditeľ odboru treasury Ľudovej banky Vladimír Valach. Tá pripravila tri druhy dotazníkov – o finančnom zázemí, o investičných cieľoch a o investičných znalostiach. Obsahujú zhruba 20 – 30 otázok a sú rozdielne pre fyzické a právnické osoby.

Samozrejme, iné dotazníky môžu pre toho istého klienta znamenať po vyhodnotení u jednotlivých obchodníkov aj iný výsledok. Istrobanka preto napríklad upozornila, že by skôr privítala jednotný dotazník pre všetky subjekty. „Z nášho pohľadu by to bolo pre klienta zrozumiteľnejšie a výhodnejšie,“ poznamenáva hovorkyňa Miroslava Pargáčová. No na takej iniciatíve sa banky ani iné finančné subjekty nedohodli.

… a informácie

Väčší tok informácií by mal prúdiť nielen smerom k finančníkom. Aj oni by mali byť po novom zhovorčivejší. Dôkladnejšie budú informovať o vlastnej činnosti, konflikte záujmov, praktikách najlepšieho vykonania pokynu (best execution) či o spôsobe, ako spracovávajú pokyny klienta.

Viac sa investor dozvie aj o poplatkoch. Jasnejšia by mala byť nielen ich výška, ale i štruktúra. Pre finančné subjekty je opäť rozhodujúce, aby informácie klientom preukázateľne, teda písomne, poskytli. Inak majú výhľadovo problém.

Kopa papierov navyše a primalý efekt, obávajú sa mnohí poskytovatelia finančných služieb. Partner českej konzultačnej firmy Compllex Jiří Heneberk: „Keď dostane klient namiesto 15-stranového dokumentu na podpis 24-stranový, je viac pravdepodobné, že si neprečíta ani tú prvú stranu.“ No na druhej strane pripúšťa, že sa to môže otočiť v prospech klientov.

Na čo byť zvedavý

Klientov bánk čaká malý big bang

Kde by mohli klienti objaviť potenciálne pochybenia? Prípad, keď napríklad banka poskytne investičné poradenstvo bez toho, aby mala o klientovi požadované informácie. Alebo ak mu odporučí neprimeraný produkt bez toho, aby ho na riziko upozornila.

Chybou tiež bude nesprávna klasifikácia klienta či jeho nedostatočné informovanie o rizikovosti určitých transakcií. Alebo keď nedodrží pravidlá „best execution policy“, teda čo najlepšieho výkonu služby podľa predpísaných kritérií. Aj v korporátnom bankovníctve sa doterajším klientom môže stať, že po vyhodnotení dotazníkov budú produkty, ktoré doteraz využívali, označené za neprimerané.

„Spory? Určite prídu,“ hovorí K. Kabele. Ale bude to trvať päť až desať rokov. Dovtedy sa podľa neho môžu vyprofilovať advokáti zameraní na tento typ sporov, ktorí budú aktívne vyhľadávať klientov. Tak ako je to bežné v USA či vo Veľkej Británii. To platí hlavne pre retailovú oblasť.

Slováci zatiaľ nezvyknú riešiť takéto problémy súdnou cestou, pripomína. Iná môže byť situácia v korporátnom biznise. Tam je časť klientov „špekulatívna, neváha ísť do sporov“. Počet takýchto prípadov tak môže stúpnuť okamžite.

Väčšina finančných inštitúcií v odpovediach optimisticky neočakáva výraznejší nárast takýchto sporov. V. Valach upozorňuje hlavne v súvislosti s drobnými, neprofesionálnymi klientmi na dôležitosť prispôsobenia informačných systémov, aby sa minimalizovali „human errors“.

Lebo práve chyby predajcov, ak by vynechali niektorý z nevyhnutných krokov, by mohli spôsobiť potenciálny problém. Jednoducho, ak predajca neprejde so záujemcom napríklad o investičné poradenstvo príslušný dotazník, systém ho nepustí ďalej.

Jednoduché riešenia znamenajú napríklad aj to, že banky sa budú snažiť upraviť niektoré retailové činnosti. „Nechceme sa postaviť do pozície, že v pobočkách budeme poskytovať poradenstvo,“ vysvetľuje šéfka odboru compliance VÚB Veronika Vávrová. Klient vyplní test primeranosti a výsledok bude odporúčaná stratégia, nie konkrétny produkt.

Zodpovednosť tak nie je na predajcovi, ten postupuje podľa zadaných pravidiel. Vo VÚB uplatnia test nielen na garantovaný vklad, podielové listy a cenné papiere, ale v porovnaní s predpísaným zoznamom navyše aj na investičné životné poistenie.

Hranica medzi poradenstvom, ktorého výsledkom je osobné odporúčanie a vyžaduje si iné testovanie, a nezáväzným informovaním o produktoch môže byť tenká. Trápi nielen banky a obchodníkov s cennými papiermi, resp. sprostredkovateľov investičných služieb, ale aj tie správcovské spoločnosti, ktoré môžu riadiť individuálne portfólio klientov a poskytovať poradenstvo, pripomína vedúca oddelenia regulácie kolektívneho investovania Národnej banky Slovenska (NBS) Eva Svetlošáková.

Prechodné vákuum

V súvislosti s prechodným obdobím a nejednotným termínom pripravenosti jednotlivých finančných domov na nové pravidlá sa prirodzene vynára otázka, či a ako bude v tomto období možnosť vyžadovať ich plnenie.

Napríklad MiFID dáva profesionálnym klientom nárok na denné výpisy – ak realizujú dennodenne obchody. Čo ak ich budú vyžadovať hneď od novembra? Žalovať síce môžu obchodníka. No ten by mal zo sporu vyjsť s čistým štítom.

Všeobecná interpretácia je totiž taká, že nespokojný klient by sa mal súdiť so štátom za to, že poskytnutím prechodných období neuviedol pravidlá do praxe plne od novembra. Bude môcť žiadať náhradu škody od štátu za to, že nezabezpečil účinnosť, zhodli sa pred dvoma týždňami účastníci konferencie Asociácie obchodníkov s cennými papiermi o MiFID v praxi.

Čo na to zástupca štátu, generálny riaditeľ sekcie finančného trhu na ministerstve financií Vladimír Dvořáček? Podľa neho je výsledok takéhoto sporu akademická otázka. Definitívnu odpoveď dá, ako inak, len súd.

Zo strany NBS sa finančníci prípadných sankcií za nedodržiavanie pravidiel MiFID pred budúcoročným prvým májom nemusia obávať. Platí polročné obdobie na prispôsobenie, a tak ich plnenie nemôže vyžadovať ani centrálna banka, hovorí E. Svetlošáková.

No či už do mája alebo potom, nespokojný klient so sťažnosťou priamo v NBS nepochodí. Centrálna banka nebude do sporov klientov a finančníkov vstupovať. To je záležitosť občianskoprávneho konania na súde.

Sťažnosti klientov by sa mali začať priamo u obchodníkov či v bankách. Každý dotknutý subjekt by po novom mal mať výkonný a efektívny systém vybavovania sťažností, to ukladá zákon. Časť nezhôd s klientmi sa tak bude riešiť mimosúdne, napríklad prostredníctvom firemných ombudsmanov.

    MiFID slovník

    Best execution
  • Pravidlá stratégie vykonania pokynu s čo najlepším možným výsledkom pre klienta. Po novom sa nebude brať do úvahy len cena, výhodnosť závisí aj od nákladov, rýchlosti a pravdepodobnosti vykonania pokynu a vyrovnania obchodu.


  • Investičné služby a činnosti
  • Nová kategorizácia zahrnula medzi investičné služby a činnosti vybavenie pokynu klienta na zobchodovanie či iný úkon s cenným papierom alebo iným finančným nástrojom, obchodovanie na vlastný účet, riadenie portfólia, investičné poradenstvo, upisovanie a umiestňovanie finančných nástrojov a organizovanie mnohostranného obchodného systému. Okrem toho zákon definuje vedľajšie služby.


  • Testovanie
  • Pri poskytovaní investičného poradenstva alebo riadení portfólia je obchodník s cennými papiermi povinný urobiť takzvaný test vhodnosti. Na jeho základe môže urobiť osobné odporúčanie. Pri poskytovaní iných investičných služieb požiada potenciálneho klienta o informácie týkajúce sa jeho znalostí a skúseností s ponúkaným alebo požadovaným druhom finančného nástroja.to

Foto - Profimedia.cz, Maňo Štrauch