V rozhovore sa dočítate: 

  • Ako sa s náporom nových zákazníkov vysporiadal MALL
  • Ako sa pre koronavírus zmenilo na Slovensku nákupné správanie zákazníkov
  • Môže koronavírus urýchliť trend zatvárania kamenných obchodov
  • Môžeme v blízkej budúcnosti očakávať dramatický prepad a zatváranie kamenných obchodov
  • Ako by mohla vyzerať budúcnosť nakupovania

Koronavírus môže priniesť zásadné zmeny v segmente maloobchodu. Prevádzkový riaditeľ spoločnosti MALL Igor Matejov pre TREND tvrdí, že budúcnosť bude v hybridnom modeli predaja, kde nikto nebude čistý offline predajca, ale bude nútený ku klasickému pridať aj predaj cez online kanály.

Ako veľmi sa zmenilo internetové nakupovanie na Slovensku za poslednú vyše dekádu?

Internet kedysi začínal, ako taká lacnejšia možnosť nákupu. Na začiatku to bolo postavené celé len na cene. Veľa ľudí chodilo na internet s cieľom nakúpiť za najlepšiu cenu a služba ako taká bola druhotná. V poslednom období naberá na dôležitosti práve kvalita služby, možnosti doručenia či dôvera v to, že mi produkt naozaj príde. Ľudia si čoraz ďalej viac zvykajú na pohodlnosť nákupu cez internet a zároveň na možnosti výberu zo širokého sortimentu. Okrem toho sa stáva novým trendom, že ľudia si svoje objednávky chodia vyzdvihnúť na výdajné miesta namiesto klasického doručovania priamo domov.

A potom prišla koronakríza. Nákupy zákazníkov sa presunuli zo zatvorených kamenných prevádzok do online prostredia. Ako vás zastihol prvý týždeň karanténny, bol to veľký nápor zákazníkov? Predsa len na vrcholnú sezónu, ktorú máte v období Vianoc, sa pripravujete niekoľko týždňov. Táto karanténa prišla zo dňa na deň.

Mali sme jednu veľkú výhodu, že ľudia z vedenia firmy si uvedomili, čo sa na nás valí. Na základe toho si presne všímali, ako prebiehajú zmeny v Číne a dokázali predvídať, čo by mohlo nastať. Už v priebehu februára sme mali diskusie o tom, čo nás môže postihnúť a ako sa na to prichystať. To, čo sme dúfali a nakoniec sa to aj potvrdilo, bolo, že koronavírus nezmietne náš región tak, ako napríklad iné regióny. Zároveň sme vedeli, že príde silná regulácia štátu, ktorá zmení spôsob, ako firmy bežne fungujú. Keď potom prišiel fyzický zákaz predaja a zatvorenie obchodov, tak sme boli pripravení naše čísla vyleteli násobne hore zo dňa na deň.

Ondrej a Dominik Čapkovičovci
Neprehliadnite

Slováci naučili umelú inteligenciu nevšedný trik s fotkami

Firma Amazon prijíma v súčasnosti zhruba stotisíc pracovníkov, aby dokázala uspokojiť dopyt. Robili ste tiež nábor nových ľudí?

V priebehu siedmich dní sme museli museli nabrať toľko ľudí, ako zvykneme naberať pred vianočnou sezónou v priebehu šiestich týždňov. Hľadali sme rôzne spôsoby, ako ich získať. Vtedy sa prejavilo to, že firmy, ktoré museli zatvoriť prevádzky, ponúkali svojich zamestnancov. Hľadali sme formy spolupráce s práve takýmito firmami. Aj vďaka tomu sa nám podarilo nabrať hlavne do centrálneho skladu zhruba tristo ľudí. Takto sme mohli aj naďalej vykonávať svoju prevádzkovú činnosť, keď nám čísla rapídne narastali.

Objednávajú si ľudia si počas pandémie viac tovar priamo domov?

Druhá vec, s ktorou sme sa museli počas náporu zákazníkov vyrovnať, je práve zmena trendu, keď ľudia od fyzického odberu upustili a prešli na doručovanie tovaru priamo domov. Takto bola záťaž na donášku domov väčšia. Na druhej strane sme museli prispôsobiť svoje výdajné miesta novým hygienickým normám či novým podmienkam.

Dajú sa vaše „koronačísla“ prirovnať k obdobiu Vianoc?

Pred dvoma týždňami sme boli niekde na úrovni novembra. Ten úplný vrchol je niekedy dva týždne pred Vianocami. Tam sme sa ešte nedostali, ale boli sme na 80 percentách maximálneho vrcholu, ktorý máme v období Vianoc. To, čo je tu iné, je, že to ide dlhodobo. Obdobie Vianoc má svoju krivku postupného nárastu a potom strmého poklesu. V súčasnosti ideme už siedmy týždeň v náraste, ktorý začal v dobe uzatvorenia obchodov. Je to teda fungovanie ako počas vianočnej prevádzky, ale v špeciálnom stave.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa