Slovenská fabrika juhokórejskej automobilky Kia Motors naďalej vyrába tak, akoby európsky trh neprechádzal najväčším útlmom za posledné dve desaťročia. Závod Kia Motor Slovakia pri Žiline vyrobila za prvý polrok 158 900 áut, čo predstavuje šesťpercentný medziročný nárast výroby.
Ešte o niečo rýchlejšie, o 6,7 percenta, rástla výroba motorov, ktorých továreň za prvých šesť mesiacov vyrobila 253 200. Okrem vlastnej automobilovej výroby zásobuje žilinský závod motormi aj českú továreň Hyundai v neďalekých Nošoviciach, ktorá za polrok odobrala 47 percent pohonných jednotiek. V nich mierne prevládali benzínové motory, ktorých sa vyrobilo vyše 133 tisíc. Najväčší záujem bol o 1,6-litrový motor GDI.
Po minulom roku, keď továreň na jar nabehla na plnú prevádzku a vyrobila 292-tisíc áut, beží tento rok naplno od začiatku. Nielen podľa polročnej výroby možno očakávať, že firma využije celú 300-tisícovú výrobnú kapacitu továrne. A to aj napriek tomu, že v druhom polroku pre celozávodnú dovolenku a väčší počet sviatkov nemusí výroba dosiahnuť rovnakú úroveň ako za prvých šesť mesiacov roka.
No aj tak, pokiaľ predaje udržia doterajší trend, je dokonca možné, že Kia vyrobí v slovenskom závode viac než tristotisíc áut. „To je skutočnosť, ktorú sme museli nahlásiť úradom,“ konštatuje hovorca závodu Jozef Bačé. Továreň si tak musela nechať spracovať štúdiu environmentálnych dopadov a to až po štyristotisícovú ročnú výrobu. To podnietilo úvahy o možnom rozširovaní fabriky. Aj keď šéf fabriky Eek Hee Lee v rozhovore pre TREND začiatkom minulého roku možný budúci vývoj pripustil, závod zatiaľ konkrétnu expanziu neplánuje.
Je to aj preto, že má ešte rezervu vo využití terajších technologických kapacít. Pri upravenom využití fondu pracovného času, teda výrobe aj cez víkendy a potenciálnej štvrtej výrobnej zmene by žilinská Kia mohla vyrobiť za rok až 360-tisíc áut. Pri výrobe na technologickej hrane.
Zatiaľ však závod vyrába v trojzmennej výrobe na päťdňový pracovný týždeň a k natiahnutiu pracovného času, obvykle formou „pracovnej soboty“, siahol iba niekoľkokrát. Jeho produkciu ešte viac než predtým ťahá dopyt z ruského trhu. Kým do Ruska vozia zo slovenskej Kie dlhodobo okolo pätiny produkcie, za prvý polrok dosiahol export do tejto krajiny až 24 percent. Na štrnásť percent narástol podiel vývozu do Veľkej Británie. Napriek poklesu celkových predajov si zhruba deväťpercentný podiel na predajoch kií zo Slovenska udržal nemecký trh.
Z hľadiska modelov sa vyrába najviac kompaktných SUV Sportage, ktoré mali v prvom polroku 48- percentný podiel vo výrobe. Trojica modelov cee´d, hatchback, kombi a trojdverová verzia, dosiahla 42-percentný podiel. Malé MPV Venga dosiahlo desaťpercentný podiel na výrobe fabriky.
Aj tento rok pridala továreň do výroby nový model, dva športové deriváty cee´d-u, trojdverovú aj päťdverovú verziu GT. Dopyt zatiaľ dosahuje rád niekoľkých tisícok kusov. Továreň čaká tento rok ešte jedna novinka vo výrobe. Desiateho septembra predstaví Kia na frankfurtskom autosalóne facelift najúspešnejšieho „slovenského“ modelu posledných rokov, kompaktného SUV Sportage. Keďže tým pre automobilky obvykle začína predaj vynoveného modelu, bude sa v slovenskej fabrike doriešovať aj štart sériovej výroby nového Sportage.
Zdroj: SITA