V rozhovore sa dočítate:
- Ako vnímajú v Silicon Valley stredoeurópske startupy
- Prečo sa A. Kiska rozhodol pomáhať startupom v našom regióne
- Aké najväčšie chyby robia začínajúce firmy v jednotlivých fázach
- Ako sme na tom so startupmi na Slovensku
- Kedy bude mať Slovensko prvého jednorožca
„V čím skoršej fáze startup je, o to môže byť chyba horšia. Každý krok má obrovský dosah na to, či startup prežije alebo nie,“ tvrdí v rozhovore pre TREND prime partner spoločnosti Credo Ventures, ktorá sa špecializuje na investície do starupov, Andrej Kiska mladší.
Ako partner firmy Credo Ventures ste viedli pobočku v Silicon Valley. Prečo ste ju otvorili práve tam?
Investujeme do startupov zo strednej Európy, ktoré majú globálne ambície a potenciál. Približne 80 percent investícií z nášho portfólia predstavuje podnikový softvér, ale všetky majú globálne ambície a potenciál preraziť aj v USA. Keď sme uvažovali o tom, ako by sme im s tým vedeli pomôcť, prišli sme k tomu, že by sme sa mali sami presťahovať. Pobočka v Silicon Valley má umožniť startupom, do ktorých sme investovali, presadiť sa rýchlejšie na americkom trhu.
Aká bola vaša úloha v Silicon Valley?
Cieľom bolo otvárať dvere startupom z nášho portfólia k investorom a zároveň im dať prístup k lokálnemu talentu, ktorý by im pomohol rozvinúť biznis priamo v USA. Veľa času som trávil v Sand Hill Road [oblasť, kde sídli väčšina významných investorov – pozn. TREND] a prezentoval som im naše portfólio spoločností zo strednej Európy. Okrem toho som spoznával stredoeurópsku komunitu, ktorá tam žije. Chcel som vedieť, na čom konkrétne pracujú a ako by mohli spolupracovať s našimi startupmi.
Dokázali ste im reálne pomôcť?
Otváranie dverí investorom pre startupy bolo veľmi úspešné. Keď sme tam prišli, firma UiPath [pôvodom z Rumunska – pozn. TREND] zbierala investície v investičnom kole Series B. Predstavili sme im investora Institutional Venture Partners, ktorý navrhol, že urobíme investičné kolo za tri miliardy dolárov. Vďaka tomu UiPath takmer zdvojnásobil svoju valuáciu. To sú reálne, hmatateľné výsledky, ku ktorým sa dostali vďaka našim kontaktom.
Ako vnímajú v Silicon Valley stredoeurópske firmy? Dokážu sa v silnej konkurencii presadiť?
Myslím si, že investori v Silicon Valley prechádzajú veľkým prerodom. Silicon Valley trpí nedostatkom talentu. Ten je spôsobený tým, že náklady na život sú tam veľmi vysoké a mnohé talenty si rozobrali firmy ako Facebook či Google. Keď sme v roku 2010 začínali s Credo Ventures, strednú Európu v Silicon Valley vnímali ako nejakú dieru, o ktorej nič nevedeli. V súčasnosti sa ukazuje silná stránka nášho regiónu, keďže máme skvelý technický talent, ktorý je dostupný a zhruba štyrikrát lacnejší než americký. V Silicon Valley už vedia, že tam sú firmy z nášho regiónu, ktoré majú jadro biznisového tímu v USA a technický tím v strednej Európe.
Aké sú rozdiely v startupovom ekosystéme v USA a v strednej Európe?
Andreessen Horowitz [súkromná americká venture kapital investičná spoločnosť – pozn. TREND] vidí ročne 80-tisíc podnikateľských plánov. My ich v celej strednej Európe vidíme spolu približne 1 500. Rozdiely sú v objeme podnikateľských plánov, ako aj v množstve kapitálu. V ranej fáze startupu je dostupnosť kapitálu obrovská. Možno až desaťkrát vyššia, ako to bolo pred desiatimi rokmi.
To spôsobuje dva zaujímavé faktory. Radikálne sa skrátil čas od prvého stretnutia s investorom po získanie financií. V horizonte desiatich rokov sa to skrátilo zhruba o 90 percent, na súčasných deväť dní. To znamená, že sa zvýšila rýchlosť v rozhodovaní. Zlepšil sa ich algoritmus, ako posudzujú samotné spoločnosti. V konečnom dôsledku sa americké fondy jednoducho neboja ísť do startupov, ktoré ešte nemajú žiaden produkt či tržby a idú tam s vidinou toho, že sa danému kvalitnému tímu niečo veľké podarí.
Andrej Kiska mladší Zdroj: Tomáš Novák
Prečo ste sa rozhodli pomáhať startupom v strednej Európe?
Videli sme dieru na trhu. V roku 2010 venture kapitál stále vyzeral skôr ako small cap private equity [termín sa používa na definíciu spoločností s relatívne nízkou trhovou kapitalizáciou – pozn. TREND]. Rozdiel medzi private equity a venture kapitálom je v tom, že private equity si kupuje skôr majoritné podiely vo firmách a snaží sa ich manažérsky riadiť. Na druhej strane venture kapitál si kupuje značne menší podiel a podporuje zakladajúci tím. To znamená, že sa nesnaží firmu manažovať, ale byť viac mentorom tímu. Takéto nastavenie vtedy v strednej Európe nefungovalo. Všetci boli z odnože private equity, ktorá chcela mať rozhodujúci podiel vo firmách a riadiť ich.
Firma musí investorov nadchnúť
V čom je vaša investičná stratégia iná?
Druhú dieru na trhu sme videli v tom, že najprofitabilnejší investičný segment v oblasti venture kapitálu sú stredoeurópske firmy, ktoré majú globálny potenciál. Teda nie tie, ktoré majú lokálne zameranie. Táto investičná stratégia je logická, pretože
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?