Kórejská automobilová skupina Hyundai-Kia sa rozhodla inak prerozdeliť stredoeurópsku výrobu svojich áut medzi závody na Slovensku a v Česku. Koncern rozhodol, že továreň Kia Motors Slovakia v Tepličke nad Váhom bude vyrábať model Kia Venga. Ten patrí od štartu výroby do portfólia sesterského závodu Hyundai Motor Manufacturing Czech v neďalekých Nošoviciach na severovýchode Moravy.
Opačným smerom, zo Žiliny do Nošovíc, sa bude sťahovať výroba kompaktného SUV Hyundai ix35. Ten vyrábala slovenská Kia od vlaňajšieho štartu výroby spolu s platformovým dvojčaťom Kia Sportage. Podobne, aj český závod Hyundaia vyrábal Vengu spolu s vlastným modelom ix20. Spoločná výroba vozidiel s podobným technickým základom, teda na jednej platforme, je v automobilovom priemysle jeden zo základných spôsobov ako optimalizovať výrobné náklady. No kórejské duo presvedčili údaje z trhu.
Ako Kia napísala v stanovisku pre TREND, výmena sa uskutoční s cieľom optimalizovať efektívnosť a flexibilitu výroby v oboch závodoch. Dôvod je rozdielny vývoj na trhu malých vozidiel MPV a malých SUV. Doterajšie výsledky aj dlhodobé prognózy ukazujú, že dopyt po kompaktných SUV ako Kia Sportage či Hyundai ix35 rastie a mal by sa tejto tendencie držať aj v budúcnosti. Na druhej strane predaje v segmente malých vozidiel a MPV, kam patria aj modely Kia Venga a Hyundai ix20, bude podľa odhadov Hyundai-Kia stagnovať.
Za presunom výroby oboch modelov „pod strechu“ značky cítiť snahu vybalansovať výrobu v oboch fabrikách. Obe automobilky sa chcú zrejme vyhnúť situácii, keď by pre veľký dopyt po SUV továrni Kia Motors Slovakia hrozilo, že nebude stíhať plniť objednávky predajcov oboch značiek. Zároveň by českej koncernovej dvojičke, nošovickému Hyundaiu hrozilo, že by nedokázal dostatočne vyťažiť výrobné kapacity.
Rozhodnutie padlo v kórejskom automobilovom koncerne aj napriek tomu, že obe fabriky bude prijatie nového modelu do výroby stáť navýšenie investícií. Hoci časť technológií iba presťahujú, niektoré budú musieť zdvojiť, pretože dosiaľ ich pre obe platformové dvojice využívali v jednej fabrike.
Zmena si vyžiada aj presmerovanie časti dodávok komponentov pre výrobu Vengy a ix35. Ale keďže automobilové fabriky stavali pomerne tesne po sebe a koncern dlhodobo zjednocuje dodávateľské štruktúry, má skladba dodávateľov okolo Žiliny i Nošovíc veľmi podobnú štruktúru. Časť dodávateľov dokonca dodáva do oboch montážnych fabrík z jedného miesta na Slovensku či Morave.
Vo výrobe spolupracujú aj samotné závody Kie a Hyundaia. Obe majú dosiaľ naplánovanú finálnu kapacitu 300-tisíc áut za rok, no napĺňajú ju postupne. Slovenská Kia dodáva do Nošovíc veľkú časť motorov a spolu s vlani odsúhlasenou druhou motorárňou by mala čoskoro disponovať kapacitou na produkciu 450-tisíc agregátov ročne. Na Slovensko zas z českého závodu vozia prevodovky. Po plánovanej výstavbe druhej prevodovkárne by mal nošovický závod plne pokrývať potreby oboch finalizačných závodov a vyrábať 600-tisíc prevodoviek za rok.
Foto na titulke - Kia