Apetít zákazníkov sa celosvetovo preorientoval na rýchlorozpustnú kávu. Klasická zrnková káva nezastáva na trhu až takú významnú úlohu a spoločnosti sa sústreďujú práve na instantné zmesi či jednorazové kávové kapsule. V súčasnosti má výhodné postavenie švajčiarsky gigant takmer po celom svete.
Nestlé-závislosť od Ázie až po Latinskú Ameriku
Podľa portálu Quartz s odvolaním sa na štatistiky výskumnej spoločnosti Euromonitor International kávový trh v Západnej Európe počas roku 2013 ovládalo Nestlé, keď produkty ich značiek Nescafé, Nescafé Dolce Gusto a Nespresso získali dohromady viac ako 18-percentný trhový podiel.
Polovičný úspech zaznamenala aj talianska značka Lavazza, po ktorej sa striedavo zaradili značky Jacobs, Senseo, Tassimo či Douwe Egberts. Tie patria potravinárskym korporáciám Mondeléz a D.E. Master Blenders, ktoré minulý týždeň oznámili plán spolupracovať v segmente kávy.
Zdroj: gz.com / Euromonitor
Dôvod na radosť prinášajú spoločnosti Nestlé najmä ázijskí zákazníci, ktorí žalúdkom doprajú najmä instantnú Nescafé. Švajčiarsky podnik tu s vysokým náskokom ovláda viac ako 35 percent trhu. Ako uvádza server Asia News, Nestlé sa začiatkom roka rozhodlo spolupracovať s tamojšou juhokórejsko-japonskou spoločnosťou Lotte, ktorá podporuje predaj ich značiek a výrobkov. Obe spoločnosti videli na ázijskom trhu potenciál pre instantné kávové zmesi.
Výrazné podiely dosahujú v Ázii už len japonský výrobca kávy a čajov UCC Ueshima Coffee, ktorý tiež stavil na instantnú kávu, často predávanú a už pripravenú v plechovkách, a juhokórejský Dong Suh Foods, ktorý v spolupráci s americkou Kraft Foods vytvoril vlastnú kávovú zmes Maxim, ktorá drží v rámci Južnej Kórey 81,2-percentný podiel.
Ešte na začiatku februára tohto roka sa odborníci domnievali, že spojenecká aliancia Nestlé-Lotte nemôže v krajine spoločnosť Dong Suh v oblasti kávy ohroziť. Rozvoj kávy Maxim brzdí fakt, že spoločnosť nemá oprávnenie používať značku mimo krajiny, dodáva portál Asia News.
Zdroj: gz.com / Euromonitor
Brazília a ostatné štáty Latinskej Ameriky nie sú výnimkou, Nescafé má viac ako 20-percentný trhový podiel. Keďže sa v oblasti nachádzajú rozsiahle kávové plantáže, stav na trhu sa kompenzuje rôznymi domácimi značkami, ktoré však nemajú tendenciu v najbližšom horizonte Nescafé predbehnúť. Kávovú krajinu zachraňuje domáca značka Pilão, ktorá s klasickou zrnkovou kávou Arabica nepatrne „ohrozuje“ dominantné postavenie Nestlé.
Jednou z príčin, prečo Brazílčania nezostávajú až takí verní klasickej zrnkovej káve, je nárast predajní ako Starbucks a rozmach kapsulovej značky Nespresso, uvádza The Rio Times. Zákazníci tak objavujú nové možnosti pitia a dostávajú sa do kontaktu so špeciálnymi druhmi káv, čo pre tamojšie tradičné značky ako Pilão, Melitta alebo Café do Ponto, ktoré si dominantné postavenie na tomto trhu udržiavali celé desaťročia, znamená značný otras.
Brazília stále zostáva najväčším producentom kávy na svete. Krajina zodpovedá za tretinu celosvetovej produkcie. V roku 2013 exportovala do zahraničia 1,6 milióna ton kávy, pričom instantný kávový prášok netvoril ani päť percent. Napriek tomu krajina kávu dováža. V tom istom roku doviezla 35-tisíc kilogramov kávy za 37,6 milióna amerických dolárov, dodáva The Rio Times.
Zdroj: gz.com / Euromonitor
Vedúca jednotvárnosť sa narušuje až v Severnej Amerike, kde nadvládu Nestlé rozriedila silná konkurencia. Tu bojujú o podiel viaceré značky, ktoré dosahujú len relatívne malý náskok oproti ostatným. Podľa portálu Quartz vedie v predaji značka Keurig patriaca spoločnosti Keurig Green Mountain.
Keurig ponúka najmä takzvané K-cups, jednorazové kávové kapsule, ktoré získali v krajine veľký úspech. Nasledujú pre Európu netypické značky ako Folgers Coffee, ktorá je divíziou spoločnosti The J.M. Smucker Company, známa v USA aj vďaka arašidovému maslu, džemom či zmrzlinám, a Maxwell House patriacej Kraft Foods.
Silnú úlohu tu podľa portálu Marketplace zohrala cena. Američania v súčasnosti túžia najmä po jednorazových kapsulách. Problém nie je v cene samotného prístroja, ktorý z kapsúl "vyrába" kávu. Tie sa od všetkých výrobcov pohybujú približne na rovnakých cenových úrovniach, okolo 300 dolárov. Zatiaľ však čo spoločnosti ako Keurig ponúkajú jednu kapsulu za približne 30 centov za kus, jednorazovky od Nespressa stoja v Amerike dvakrát toľko.
Zdroj: gz.com / Euromonitor
Aj keď Nescafé dosahuje v Severnej Amerike slabý podiel, ktorý predstavuje necelé tri percentá, táto značka instantnej kávy v rámci celého sveta dominuje oproti druhému miestu s viac ako 13-percentným rozdielom, pričom značky Nespresso či Dolce Gusto rozdiel ešte prehlbujú, nakoľko ide taktiež o značky patriace spoločnosti Nestlé.
Zdroj: gz.com / Euromonitor
Slovenský kávičkár hľadá najmä zľavy
Podľa posledných údajov Eurominotoru bol slovenský kávový trh taktiež v rukách Nestlé. Ľudia si kombinovane kupujú ich výrobky Nescafé, Nescafé Dolce Gusto, Nescafé Gold, ale aj Nespresso. Spoločnosť si týmto predajom zaistila na našom území celkové vedenie.
Ako organizácia ďalej poukazuje, prvé miesto spoločnosti je výsledkom rozmanitého portfólia značiek a výrobkov a agresívnej reklamnej stratégie. Nestlé pomáhajú aj rôzne pravidelné "limitované edície", ktoré predaj len zvyšujú.
Anna Kissová z inštitútu pre prieskum GfK pre TREND.sk potvrdila, že z hľadiska výdavkov slovenské domácnosti minú najviac peňazí na instantnú kávu. Taktiež podotkla, že veľký význam majú v kategórii kávy akcie. "Takmer 60 percent výdavkov na nákup kategórie sa realizuje práve počas nejakej promočnej akcie."
Nový hráč, nové zmeny?
Potravinové spoločnosti Mondeléz International a D. E. Master Blenders minulý týždeň oznámili spojenie, v rámci ktorého má vzniknúť nová kávová veľmoc s názvom Jacobs Douwe Egberts so sídlom v Holandsku. Predpokladané ročné príjmy spoločnosti sa odhadujú na viac ako 5 miliárd eur.
Pre spoločnosť Nestlé to môžu znamenať potenciálne problémy. Aj napriek vysokému postaveniu a podielu vo viacerých oblastiach sveta vykazuje spoločnosť nižšie príjmy ako v predchádzajúcich rokoch, pričom sa straty vysvetľujú jednak neovládnutím trhu v Severnej Amerike, a jednak poklesom príjmov kávovej divízie Nespresso, jednorazových kávových kapsúl, v dôsledku rôznych európskych „plagiátov“, uvádza portál Bloomberg.
Vytvorením Jacobs Douwe Egberts sa celkový podiel na kávovom trhu tejto novej spoločnosti podľa portálu zvýši na 16,3 percenta, čo pre Nestlé nie je príjemná vidina. Jacobs Douwe Egberts sa okrem iného plánuje zamerať na brazílsky a čínsky trh, kde doteraz vládlo Nestlé. Niektorí odborníci hovoria o tektonickom posune vo svete kávy. „Kombinácia portfólia dvoch potravinárskych spoločností predstavuje pre Nestlé veľmi reálnu hrozbu,“ myslí si analytik spoločnosti Euromonitor Hope Lee.