Spoločnosti MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco a DAF sa dohodli na cenách. Pokuta nezahŕňa spoločnosť MAN, ktorá vec oznámila. Ďalším spoločnostiam bola čiastka znížená, pretože pri vyšetrovaní spolupracovali. Spoločnosti, ktoré dohromady predstavujú približne 90 percent výroby stredných a ťažkých nákladných vozidiel v Európe, sa od roku 1997 dohovorili na cenách vozidiel, ale taktiež napríklad aj koordinovali, kedy budú zavádzať nové technológie kontroly emisií.
Na zákazníkov taktiež prenášali náklady emisných technológií, ktoré museli vyhovovať stále prísnejším európskym normám. Komisia však upozornila, že nenašla spojitosť s kauzou, keď sa niektoré firmy snažili tieto normy obchádzať.
Prípad začala komisia vyšetrovať v roku 2011 po oznámení firmy MAN, uskutočnili sa taktiež série vopred neoznámených kontrol spoločností. Firmám komisia svoje predbežné zistenia oznámila v novembri 2014, vtedy bola medzi nimi taktiež spoločnosť Scania. Tá sa však potom rozhodla s komisiou nespolupracovať a je naďalej vyšetrovaná.
„Udeľujeme najvyššiu pokutu za jeden kartel. Je to dokonca dvojnásobok predchádzajúcej najvyššej pokuty z roku 2012. Ale sú pre to dobré dôvody. Tento kartel zasahuje veľký trh a trval veľmi dlhú dobu,“ vyhlásila eurokomisárka na tlačovej konferencii.
Záležitosť podľa nej začali v januári 1997 najvyšší predstavitelia automobilových firiem v jednom z „útulných“ bruselských hotelov. Od roku 2004 spoločnosti podľa komisie kartel organizovali prostredníctvom svojich nemeckých pobočiek a dcérskych firiem.
Najvyššiu pokutu, viac ako miliardu eur, musí zaplatiť Daimler. Skoro 753 miliónov eur pripadlo na DAF, Volvo/Renault musí zaplatiť 670 miliónov a firma Iveco 495 miliónov.