Iba v apríli 1966 zverejnil Boeing, najväčší výrobca dopravných lietadiel na svete, plán výroby najväčšieho lietadla na svete, schopného odviezť 490 pasažierov. Bol to na civilné podmienky prepracovaný projekt zo súťaže, ktorú vypísala americká armáda. Lenže pred Boeingom dostalo prednosť lietadlo Galaxy od spoločnosť Lockheed.

V Boeingu však už o dva mesiace začalo 50-tisíc zamestnancov pracovať na stavbe prototypu pre civilnú dopravu. Po 27 mesiacoch (30. septembra 1968) novinku 70 metrov dlhého obra s dvomi podlažiami pre cestujúcich a spodným pre batožinu a náklad vytiahli z hangáru a predstavili verejnosti.

Na slávnosti boli aj zástupcovia 26 aerolínií z celého sveta, ktoré lietadlo chceli na svojich linkách. S dvojmesačným sklzom 9. februára 1969 sa prototyp bezpečne vzniesol k oblohe. Napriek náročným testom mohla už 21. januára 1970 spoločnosť Pan Am lietať medzi New Yorkom a Londýnom. Lietal úctyhodných 47 rokov. Po vyradení z civilnej dopravy lietal pri testovaní rôznych typov leteckých motorov.

Jumbo Jet Boeing 747 lieta už 50 rokov. Aerolínie ho však potrebujú stále

Montážna hala v Rentone Zdroj: Ján Blažej

Šesť modernejších verzií

Z pôvodného Boeingu označovaného ako 747-100 vyrobili 168 kusov. Výrobca si ponechal iba prototyp, zvyšných 167 lietadiel lietalo pre civilných dopravcov. Obrovské lietadlo dostalo prezývku Jumbo Jet alebo Jumbo ako niečo veľké. Výrobca rýchle modernizoval, vybavoval technologickými novinkami a na civilný trh dodal postupne šesť ďalších verzií v poldruha desiatke variantov pre dopravu cestujúcich a nákladu.

Jeden prestavaný Boeing 747 bol aj nosičom amerických raketoplánov a vojenská verzia slúži ako Air Force One na prepravu amerických prezidentov, členov vlády a aj ako lietajúce veliteľské stanovište počas jadrového konfliktu.

Do konca 2018 v Everette vyrobili 1 548 jumbojetov a vyše päťsto stále lieta. Dokonca dvanásť je ešte z prvej verzie zo začiatku sedemdesiatych rokov. Pol stovka B 747 na charterovú dopravu cestujúcich ale najmä nákladu a v prenájme pre iných dopravcov má americký Atlas Air, 34 British Airways 32 nemecká Lufthansa a 23 Korean Air.

Boeing vyrátal, že tento typ nalietal takmer 80 miliárd kilometrov, čo predstavuje vzdialenosť 102-tisíc ciest zo Zeme na Mesiac a naspäť a prepravil vyše 3,5 miliardy cestujúcich. Na konte má veľa rekordov. Izraelské aerolínie EL AL dokázali v evakuačnom lete z Etiópie do Izraela odviezť rekordný počet 1 122 ohrozených etiópskych Židov.

Jumbo Jet Boeing 747 lieta už 50 rokov. Aerolínie ho však potrebujú stále

Dreamlifter je upravený Boeing 747 na prepravu obrovských komponentov k montážnej linke v Rentone Zdroj: Ján Blažej

Výroba pred koncom

V súčasnosti má výrobca ešte 24 objednávok od nákladných leteckých spoločností na poslednú verziu označenú ako 747-8I. Má 76,4 metra, o takmer šesť metrov viac než prechádzajúca verzia, hmotnosť vyše 214 ton a s 243 tonami paliva pri maximálnom zaťažení preletí 14 815 kilometrov. Vo variante pre dopravu cestujúcich odvezie v troch triedach až 467 pasažierov.

Jumbo Jet už nie najväčším lietadlom na svete. Predbehol ho Airbus s typom A380, ale ten má kvôli priveľkej kapacite iba obmedzené použitie a ohrozenú ďalšiu výrobu. Pred koncom je aj produkcia jumbojetov. Boeing ponúka s kapacitou pre vyše 400 cestujúcich i carga výrazne hospodárnejší dvojmotorový B 777.

Kým z prepravy cestujúcich B 747 odchádza, značný záujem oň majú nákladné aerolínie. Pasažierske sa prestavujú nákladné, ktoré aj na vzdialenosti cez 10-tisíc kilometrov odvezú na paletách či kontajneroch a v balíkoch 110 ton rôzneho tovaru. Tri prestavané B 747 lietajú aj u bratislavskej nákladnej spoločnosti Air Cargo Global.