Aktualizované 25.4.2011 o 12:41
Japonským automobilkám klesla v marci domáca produkcia aut pre následky zemetrasenia a cunami o polovicu až takmer dve tretiny. Toyote sa v marci znížila výroba o 62,7 percenta, Honde o 62,9 percenta, Nissanu o 52,4 percenta, uviedli podniky v dnešných správach.
Toyota tak môže klesnúť v celoročnej produkcii aut z prvého miesta na tretie za General Motors a Volkswagen. O prvú pozíciu, ktorú si drží od roku 2008, príde Toyota takmer určite, uviedli analytici Advanced Research Japan. Podľa nich GM vyrobí tento rok vyše osem miliónov áut a Volkswagen okolo siedmich miliónov.
Toyota a Honda predpokladajú, že im budú pokračovať odstávky vo výrobe až do decembra. Akcie japonských automobiliek preto dnes klesli. Naopak vzrástli ceny akcií kórejských spoločností Hyundai a Kia.
Po zemetrasení a cunami z 11. marca chýbajú japonským výrobcom najmä elektronické komponenty a súčiastky obsahujúce kaučuk. Katastrofa zasiahla aj japonskú energetiku, vrátane krízy v jadrovej elektrárni Fukušima, a výrobné závody preto postihli aj výpadky v zásobovaní elektrinou.
Investori predpokladajú, že z prepadu japonskej produkcie budú ťažiť zahraniční rivali. Vymenúvajú predovšetkým kórejské spoločnosti Hyundai a Kia. Prvá z nich sa zameria na segment drahších vozidiel, zatiaľ čo Kia má kapacitu, aby sa zamerala na objem produkcie, napísala agentúra Reuters.
Honde klesla marcová výroba v Japonsku na 34 754 vozidiel. Automobilka dodala, že sa jej produkcia na bežnú úroveň vráti až na konci roka, podobne sa vyjadrila v piatok Toyota. Honda predpokladá, že oproti pôvodným plánom bude na polovici produkcie až v júni.
Japonská výroba Toyoty sa v marci znížila na 129 491 vozidiel. Nissan, ktorý je v Japonsku druhý, vyrobil za marec 47 590 áut.
Toyota vlani predala celosvetovo 8,42 milióna vozidiel, zatiaľ čo americký General Motors 8,39 milióna. Advanced Reserarch Japan predpokladá, že tento rok Toyota predá okolo 6,5 milióna áut. Sama Toyota vyhliadky, že stratí prvenstvo, bagatelizuje. Podnik pritom žal kritiku analytikov a investorov za to, že jeho expanzia po roku 2000 bola príliš agresívna.
Dopad výrobných odstávok na zisk dnes japonské automobilky neuviedli. Analytici ale výsledkové odhady od nešťastia znižujú.
Toyote napríklad v priemere predpovedajú za 12 mesiacov do marca budúceho roka prevádzkový zisk 281,9 miliardy jenov (zhruba 2,4 miliardy eur). Oproti prognóze pred prírodnou katastrofou je to o 65 percent menej, napísala agentúra Reuters.
Ilustračné foto na titulke - TASR / AP