Pred výrobcom automobilov, ako aj samotným nitrianskym závodom však stojí veľká výzva v podobe odchodu Spojeného kráľovstva z EÚ. Rizikom je najmä varianta takzvaného tvrdého brexitu, kedy by Londýn a EÚ nedosiahli dohodu o usporiadaní vzájomných vzťahov po odchode krajiny z únie. Ten je naplánovaný na koniec marca budúceho roku.
V takom prípade by sa vzájomné obchodné vzťahy riadili pravidlami Svetovej obchodnej organizácie (WTO), čo by znamenalo zavedenie colných kontrol na hraniciach a dovozných taríf. Pre automobilový priemysel ide o najhorší možný scenár, ktorý by narušil celú výrobno-dodávateľskú sieť.
Dôležitý voľný pohyb
„Tvrdý brexit bude mať veľmi nepriaznivý vplyv na celý automobilový priemysel v Spojenom kráľovstve. Pre Jaguar je dôležité, aby sa dosiahla dohoda, ktorá nám dovolí pokračovať vo vzťahoch medzi Spojeným kráľovstvom a krajinami EÚ. Britská vláda musí poskytnúť záruku tak pre JLR, ako aj pre ostatné spoločnosti v krajine, aby sme mohli pokračovať v našej činnosti,“ uviedol v rozhovore pre TREND.sk šéf nitrianskeho závodu Alexander Wortberg.
Vzťahy medzi slovenskou fabrikou a domovskou krajinou koncernu totiž prebiehajú na troch úrovniach. Prvou sú komponenty, keďže dodávatelia JLR sú na ostrovoch aj na kontinente. Druhou sú samotné vozidlá, keďže závod v Nitre bude vyrábať pre celý svet, vrátane Spojeného kráľovstva. A treťou sú ľudia a know-how.
„Je veľmi dôležité, aby existovala možnosť voľného pohybu ľudí medzi Slovenskom a Spojeným kráľovstvom. Aj preto potrebujeme, aby aj po brexite boli vzťahy naďalej otvorené a flexibilné. Pre naše podnikanie je to absolútne kľúčové. Automotive je globálny biznis,“ myslí si A. Wortberg.
Prevádzkový riaditeľ Jaguar Land Roveru Alexander Wortberg Zdroj: Maňo Štrauch
Interne sa pripravujú
Vzhľadom na blížiaci sa termín brexitu a chýbajúcu dohodu sa však na tento variant pripravujú aj v nitrianskom závode. „Interne sa, samozrejme,
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?