Informácie potvrdil v oficiálnom vyhlásení aj premiér Robert Fico: „V posledných hodinách vláda Slovenskej republiky a britská spoločnosť Jaguar Land Rover podpísali významný dokument, ktorý je míľnikom na ceste k získaniu obrovskej investície v oblasti automobilového priemyslu.“

Predpokladá sa, že prvé autá vyjdú zo závodu v roku 2018, píše britský denník Financial Times. Počas prvých desiatich rokov by sa mala výroba rozbehnúť vo veľkom.

Investícia za 1,5 miliardy eur by tak mala skončiť pri Nitre. Pôjde o prvú fabriku tejto automobilky v Európe mimo územia Veľkej Británie. Zamestnať by mala 6-tisíc ľudí. Plány počítajú s vybudovaním fabriky, ktorá by v priebehu dekády mala dosiahnuť kapacitu do 300-tisíc vozidiel.

Na konečný verdikt sa ešte čaká

„Slovensko, vďaka tradícii automobilového priemyslu, má pre nás atraktívny potenciál pre rozvoj. Nová továreň doplní existujúce prevádzky vo Veľkej Británii, v Číne, Indii a jednu vo výstavbe v Brazílii,“ potvrdzuje svoje rozhodnutie Jaguar Land Rover v oficiálnej tlačovej správe.

Slovensko si automobilka vybrala po masívnej analýze mnohých miest Európy, Spojených štátov a Mexika. Vo výbere jej pomohla blízkosť silných dodávateľských reťazcov a dobrá logistika, informuje spoločnosť.

Rozhodnutie ešte nie je definitívne. V najbližšej dobe prebehne štúdia uskutočniteľnosti, ktorá potvrdí, či je Slovensko vhodným kandidátom na investíciu. V závislosti od výsledkov sa konečné rozhodnutie očakáva koncom tohto roka.

Ak by spoločnosť vyhlásila konečný verdikt v prospech Slovenska, išlo by o v poradí štvrtú automobilku u nás. Nemecký Volkswagen vyrába v Bratislave vozidlá Touareg a Audi Q7. Na Slovensku má závody aj juhokórejská Kia a francúzsky PSA Peugeot Citroën.

Poliaci sa stiahli, ponuka Slovenska ich zaskočila

O továreň mali okrem Slovenska záujem aj Česká republika, Poľsko, Maďarsko a Turecko, neskôr sa výber zúžil na Poľsko a Slovensko. Podľa ministra financií Petra Kažimíra Slovensku pomohlo to, že narozdiel od niektorých jeho susedov, je členom eurozóny.

Poľsko sa zároveň vyjadrilo, že Slovensko ponúklo vysoké štátne dotácie, s ktorými nemohlo súperiť. „V záverečnej fáze rokovaní Slováci ponúkli veľmi vysokú úroveň priamej štátnej pomoci. Podľa našich kalkulácií nebola taká úroveň podpory pre nás prijateľná, pretože by znamenala, že zisky a náklady nebudú medzi oboma stranami zdieľané rovno mierou,“ uviedlo podľa Reuters poľské ministerstvo hospodárstva.

Zdroj zo slovenského ministerstva financií mal zároveň agentúre prezradiť, že Slovensko by ponúklo aj maximálnu možnú dotáciu, ktorú krajine povoľuje Európska únia.

Slovensko si vlani udržalo pozíciu najväčšieho výrobcu automobilov v prepočte na obyvateľa, hoci produkcia automobilov prvýkrát od roku 2009 klesla, a to na 971 160 vozidiel z rekordných 987 718 áut v roku 2013.