Najväčší výrobca áut v Británii prijal rozhodnutie o odstávke pred niekoľkými mesiacmi, aby sa pripravil na akýkoľvek výpadok dodávok vyplývajúci z brexitu. Dátum odchodu však bol v marci posunutý, zatiaľ na 12. apríla.

Britská premiérka Theresa Mayová chce požiadať o ďalší odklad brexitu, do 30. júna. Automobilkám na ostrovoch hrozí, že v prípade neriadeného brexitu bez dohody môže dôjsť k oneskoreniu dodávok komponentov cez prístavy aj vývozu hotových modelov. A budú čeliť aj novej colnej byrokracii, potrebe recertifikácie modelov a až 10-percentným clám na hotové vozidlá.

Snaha premiérky T.Mayovej o predĺženie termínu brexitu tak podkopala krízové plány firiem. Odstávky sa spravidla organizujú s dostatočným časovým predstihom, aby si zamestnanci mohli naplánovať dovolenky a dodávatelia upraviť objemy zásielok.

Svoje továrne pre brexit zatvorili aj výrobcovia modelov Mini a Rolls-Royce, ktorých vlastní BMW. Podobne automobilka Vauxhall, ktorá patrí do skupiny PSA, presunula letnú odstávku na apríl.

Tieto firmy (JLR, Mini, Rolls-Royce a Vauxhall) vlani vyrobili 750-tisíc vozidiel. Podieľali sa tak takmer polovicou na celkovej vlaňajšej produkcie 1,52 milióna automobilov v Británii. Honda si v apríli tiež naplánovala šesťdňovú prestávku, ale zatiaľ nespresnila, kedy k nej dôjde.

Britský automobilový sektor zaznamenal od roku 2017 prudký pokles predaja, produkcie a investícií. JLR musel už v minulom roku znížiť výrobu pretože zápasí s poklesom tržieb čiastočne aj preto, že zákazníci sa vyhýbajú naftovým vozidlám.

Automobilový priemysel v Spojenom kráľovstve, ktorý je v prevažnej miere v rukách zahraničných vlastníkov, je čoraz viac frustrovaný. Kedysi stabilné a atraktívne investičné prostredie sa stalo obeťou hlbokej politickej krízy spojenej s brexitom.