Najpopulárnejšia americká whiskey chystá nebývalú expanziu. Zvyšujúci sa dopyt po alkohole uchovanom v typických hranatých fľašiach s čiernou etiketou a nápisom Jack Daniel’s, nakopol majiteľov k najväčšej investícií do liehovaru v jeho histórii.
Zväčšovanie kapacít pálenice v Lynchburgu v Tennessee má z vrecka firmy Brown-Forman, ktorá podnik od 50. rokov minulého storočia vlastní, vytiahnuť v priebehu dvoch rokov rekordných sto miliónov dolárov. Za tie sa má postaviť nová budova s destilačnými zariadeniami, vyrásť má vedľa pôvodnej z roku 1866. Vybudovať sa majú aj nové sklady, v ktorých whiskey v dubových sudoch dozrieva. Práce by sa mali začať na jeseň.
Predaj najznámejšej Tennessee whiskey rastie podľa spoločnosti 21 po sebe nasledujúcich rokov a kapacitne už závod prestáva stíhať produkovať dostatočné množstvo destilátu. Plánované rozšírenie prevádzky by malo zvýšiť výrobnú kapacitu o 15 až 20 percent.
"Whiskey priemysel zažíva dobré časy a naše vyhliadky do budúcnosti vyzerajú naozaj dobre," cituje britský The Telegraph majstra pálenice Jeffa Arnetta. Nová výrobňa bude mať podľa neho prístup k rovnakému zdroju vody ako tá súčasná. "Chceme zaručiť, že každá kvapka Jacka Danielsa je vyrobená tu v Lynchburg z rovnakého zdroja vody," dodal.
Jeff Arnett, majster pálenice whiskey Jack Daniel’s Zdroj: SITA / AP
Z roka na rok väčšej obľube sa okrem Jack Daniel’s tešia aj iné americké značky. Tržby všetkých amerických bourbonov a whisiek z Tennessee vzrástli v minulom roku na 2,2 miliardy dolárov z dvoch miliárd v roku 2011, vyplýva z údajov liehovarníckeho zväzu Distilled Spirits Council of the United States, ktorý združuje výrobcov a producentov destilátov. V roku 2008 to bolo 1,8 miliardy dolárov.
Celosvetový predaj whiskey Jack Daniel’s vzrástol v minulom roku o deväť percent a prvýkrát prekročil hranicu 11 miliónov balení. V roku 2004 ich pritom bolo ešte len 7,7 milióna. Silnejúcemu dopytu sa podľa agentúry AP teší americká whiskey najmä v Británii, Nemecku a Austrálii. Čoraz častejšie po nej siahajú aj konzumenti na rozvíjajúcich sa trhoch ako Čína, Rusko a Brazília. V súčasnosti sa predáva v 160 krajinách celého sveta, predaj na zámorských trhoch tvorí viac ako polovicu celkových tržieb.
Predaj podporilo aj úspešné uchytenie sa novinky Jack Daniel's Honey, ktorá je kombináciou miešanej whiske a medového likéru. Okrem nej ponúka značka destiláty Jack Daniel's Old No. 7 Tennessee Whiskey, Gentleman Jack a Jack Daniel's Single Barrel. Jack Daniel's je vlajkovou loďou spoločnosti Brown-Forman, do jej portfólia ďalej patria značky Southern Comfort, Finlandia, Korbel a el Jimador.
Úspešne sa darí aj konkurenčnému priemyslu s bourbonom pochádzajúcim z Kentucky. Jeho tvorcovia, vrátane najznámejšieho Jim Beamu, investovali v uplynulých dvoch rokoch do inovácií a rozširovania svojich závodov 300 miliónov dolárov. V Kentucky sa vyrába až 95 percent svetovej produkcie bourbonu.
Whiskey Jack Daniel’s Old No. 7 Zdroj: SITA / AP