Koncom vlaňajška sa realizovala transakcia, ktorej cieľom bolo spojiť sesterské firmy Swan a Swan Mobile. Prvá z nich sa zaoberala poskytovaním internetu, televízie a pevnej siete, druhá prostredníctvom operátora 4ky zase mobilnými službami. Ich spojením vznikol operátor, ktorý dokáže klientom pod jednou strechou poskytnúť mobilné a fixné služby. Ide pritom o jediného integrovaného operátora vlastneného čisto slovenskými majiteľmi.
Táto integrácia nastala potom, ako poloviční vlastníci Swanu – bratia Ondrišovci – odkúpili druhú polovicu od private equity fondu Sandberg Capital. Operátor 4ka má za sebou úspešný rok, za ktorý očakáva čierne čísla. Tento rok však pred ním budú stáť viaceré prekážky a výzvy.
Okrem budovania 5G sietí musí operátor vyriešiť predĺženie zmluvy na národný roaming a stáť bude aj pred infláciou, ktorá už naberá na obrátkach. O vlaňajšku, plánoch v tomto roku, ale aj o konkurencii či strategickom plánovaní sa pre TREND rozhovoril Juraj Ondriš, predseda predstavenstva spoločnosti Swan.
Ako hodnotíte rok 2021?
Keď sa pozriem spätne na rok 2021, musím povedať, že dopadol nad naše očakávania. Plány, ktoré sme mali na jeho začiatku, sme prekročili skoro vo všetkých parametroch. Podarilo sa nám aj veľa transakčných vecí. Ku koncu roka sme ukončili spätný nákup 50 percent v bývalom fixnom Swane od spoločnosti Sandberg a podarilo sa nám tiež predĺžiť kontrakt so Slovenskou poštou pre 4ku o ďalších päť rokov.
Aké očakávate čísla za rok 2021?
4ka pokračovala v roku 2021 v silnom raste tržieb a očakávame čierne čísla za celý rok. Tržby by mali byť na úrovni okolo 47 miliónov eur, čo je oproti prevádzkovým tržbám za rok 2020 vo výške 37,6 milióna eur nárast o 25 percent. Zisk bude pravdepodobne na úrovni okolo jeden a pol milióna eur a EBITDA viac než deväť miliónov eur. Darilo sa aj fixnému SWANu s EBITDA nad 28 miliónov eur a výsledkom hospodárenia vo výške 1 milión eur.
Niektoré praktiky deformujú trh
Ako hodnotíte rok 2021 z hľadiska konkurenčného prostredia?
Keď sa spätne pozrieme na slovenský telekomunikačný trh, tak vidíme, že 4ka ako vyzývateľ pri svojom vstupe na trh, urobila relatívne veľký zárez do cien a propozície produktov. Očakávali sme, že naša konkurencia na to bude reagovať a bolo len otázkou času, kedy urobí kroky, aby sa nám svojou pozíciou priblížila. Priblíženie sa zatiaľ udialo len v niektorých častiach produktového spektra. Pre mňa je dôvod jasný – znižovanie cien, samozrejme, zarezáva do existujúcej EBITDY. Zo strany našej konkurencie je určite voči tomu odpor. Ten by bol aj na našej strane, ak by sme boli v ich pozícii.
Čo dnes vidíme a čítame v reportoch portácií, teda prenosov čísiel zákazníkov od operátora k operátorovi, je, že u konkurencie prebieha relatívne silné kupovanie zákazníkov. Ako operátor máme ku všetkým našim klientom, starým aj novým, rovnaký meter a nikoho skryto nezvýhodňujeme. U našej konkurencie to takto transparentne, žiaľ,nefunguje.
Ako to funguje u vašej konkurencie?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?