Nie je nikto, kto by nepoznal Google. Používatelia ho milujú, vo viac ako dvesto krajinách každý deň v priemere zrealizujú 8,5 miliardy rôznych vyhľadávaní. A k tomu treba pridať ďalšie zbožňované aplikácie ako YouTube, Gmail, Mapy či Android.

Google (GOOG) milujú aj investori. Pre jeho dominanciu na globálnom trhu, neustále inovácie aj stabilný rast príjmov a ziskov. Len za prvý tohtoročný kvartál jeho materská spoločnosť Alphabet zvýšila tržby o 15 percent na 80 miliárd dolárov pri čistom zisku takmer 24 miliárd.

Pohľad na Monako
Neprehliadnite

Monako prilákalo na nulové dane 12-tisíc milionárov. Medzi nimi aj Sagana, Hossu či Hantuchovú

Na newyorskej burze sa každý deň zobchoduje v priemere 17 miliónov akcií, ktorých cena od verejnej ponuky v auguste 2004 vzrástla zhruba o 5 500 percent.

Na svoj Google, sídliaci v kalifornskom Mountain View, sú samozrejme pyšní najmä Američania. A predsa sa ani taký technologický gigant nevyrovná láske, akú Američania prechovávajú k inej globálnej legende - nefalšovanej horúcej pizzi.

Naplno to dokazuje burzový úspech spoločnosti Domino's Pizza (DPZ). Jej akcie sa na verejný trh dostali zhruba v rovnakom čase ako akcie Googlu. Za ten čas si pripísali 7 500 percent.

Skromné začiatky

Domino's Pizza začala skromne v roku 1960. Spoločnosť založili bratia Tom a James Monaghanovci v meste Ypsilanti v Michigane. Bratia kúpili malú pizzeriu zvanú DomiNick's za 900 dolárov. Krátko na to Tom získal podiel svojho brata výmenou za ojazdené auto, čím sa stal jediným vlastníkom.

V roku 1965 Tom premenoval pizzeriu na Domino's Pizza. Nové meno bolo jednoduché, ľahko zapamätateľné a malo lepší marketingový potenciál. Tom zaviedol systém dodávky pizze, ktorý sa stal hlavnou konkurenčnou výhodou spoločnosti. Jedným z kľúčových prvkov úspechu bola garancia „dodanie do 30 minút alebo zdarma“, čo priťahovalo mnoho zákazníkov.

Domino's Pizza v číslach
Zdroj: AI/TREND

Domino's Pizza začala rýchlo expandovať, prvú franšízu otvorila v roku 1967. V roku 1983 otvorila pobočku v Kanade, prvú mimo USA. Nasledovala globálna expanzia do mnohých krajín vrátane Austrálie, Japonska a Spojeného kráľovstva. Domino's Pizza sa stala synonymom rýchleho a efektívneho doručovania pizze.

Spoločnosť neustále inovovala svoje procesy a produkty. V roku 2008 spustila systém online objednávania, ktorý výrazne zvýšil pohodlie zákazníkov. Zaviedla tiež mobilnú aplikáciu a systém sledovania objednávok, ktorý umožňuje zákazníkom sledovať, kde sa ich pizza nachádza.

Lepšie menu

Domino's Pizza prešla v roku 2010 významnou transformáciou, keď predstavila vylepšené recepty a širší výber produktov. Rebranding zahŕňal nové ingrediencie a moderný vzhľad pizzerií. Tento krok bol reakciou na kritiku, že ich pizza nemá dostatočnú kvalitu. Po týchto zmenách sa predaj výrazne zvýšil a značka získala späť stratenú popularitu.

V súčasnosti patrí medzi najväčšie reťazce rýchleho občerstvenia na svete s vyše 17-tisíc pobočkami vo viac ako 90 krajinách. Spoločnosť sa neustále prispôsobuje moderným technológiám a trendom v gastronómii. Investuje do ekologických riešení, napríklad do elektrických či autonómnych vozidiel i robotov pre doručovanie, a zameriava sa na zdravšie alternatívy v menu.

PASADENA, CA - JANUARY 08:  Actor Anthony Hopkins, speaks onstage during The Dresser panel as part of the Starz portion of This is Cable 2016 Television Critics Association Winter Tour at Langham Hotel on January 8, 2016 in Pasadena, California.  (Photo by Frederick M. Brown/Getty Images)
Neprehliadnite

Sir Anthony môže zarábať aj pre Slovákov. Cez fond kvalifikovaných investorov

Skvelé výsledky

V apríli Domino's Pizza zverejnila výsledky za prvý tohtoročný kvartál, ktoré prekonali odhady analytikov. Tržby medziročne vzrástli tesne nad hranicu jednej miliardy dolárov a zisk na akciu sa dokonca zvýšil o 22 percent z 2,93 na 3,58 USD.

Firma za to vďačí lepšiemu vernostnému programu a úspechu spojenia so službou  Uber Eats. Za kvartál sa zvýšil počet obchodov franšízy o 164 na 20 755.

Vedenie firmy tak potvrdilo svoje celoročné odhady, a to +7 percent tržieb a najmenej 1 100 nových predajní.  

Pizza
Zdroj: Shutterstock
Nápis Google nad vstupom do novej budovy spoločnosti v New Yorku.
Neprehliadnite

Majiteľ Googlu výrazne zvýšil kvartálny zisk, prvýkrát vyplatí dividendu