Obchodný reťazec Billa vynakladal na Slovensku dlhodobo na investície ročne zhruba 30 miliónov eur. Tento rok túto sumu prekročil dokonca takmer trojnásobne. Za štyridsaťmiliónovú investíciu do nového logistického centra v Seredi, ktoré zvýši skladovacie kapacity spoločnosti o 75 percent, je Billa tento rok nominovaná na cenu TREND Investor roka.
Pôvodný sklad nestačil
Výstavba nového logistického centra odštartovala vlani, kolaudácia je plánovaná na október tohto roka. Pretože na dvere klope vianočná sezóna, Billa sa rozhodla, že do ostrej prevádzky spustí centrum až v budúcom roku, aby neohrozila zásobovanie, lebo v poslednom mesiaci roka je logistika najviac skúšaná. Dovtedy bude fungovať v pôvodnom logistickom centre v Senci.
Vlani investovala spoločnosť do centra zhruba desať miliónov eur, z toho polovicu na nákup pozemkov. Zvyšok pokryli prípravné a terénne práce. V tomto roku preinvestovala v rámci projektu ďalších tridsať miliónov. Oproti predpokladanej výške investičné náklady vzrástli približne o tri percentá najmä v dôsledku rastu cien stavebných materiálov a pohonných látok.
Investor roka 2022: Tatranská mliekareň z Kežmarku posilnila výrobu syrov, polovicu exportuje
Ako hlavný sklad slúžil doteraz Bille ten v Senci, ktorý firma otvorila v roku 2004. Pre jeho špecifickú polohu medzi diaľnicou a ochranným pásmom ho však nebolo možné rozširovať. Blízka lokalita v Senci, po ktorej firma pokukovala, však bola investične náročná, a preto sa Billa napokon rozhodla pre Sereď, kde je napojenie na rýchlostnú cestu R1.
Pôvodný sklad s rozlohou 17-tisíc štvorcových metrov Billa v marci tohto roka predala. Nové centrum má kapacitu vyše 28-tisíc štvorcových metrov, na ktorých sa nachádza sklad na suchý tovar, ovocie aj zeleninu a chladený tovar. Kapacitne by mal postačovať na päť až osem rokov.
„Pretože je robený modulárne, jeho kapacitu je možné zvýšiť v prípade potreby o ďalších osemtisíc štvorcových metrov,“ hovorí pre TREND finančný riaditeľ Billy Tomáš Staňo. Ako dodáva, skladovanie a logistiku mrazeného tovaru rieši Billa prostredníctvom externého partnera Hopi v Maduniciach.
Okrem uvedených priestorov disponuje Billa regionálnym skladom v obci Petrovany, ktorý zásobuje východné Slovensko. Jeho rozloha je 8 500 štvorcových metrov.
Expanzia predajní
Billa realizuje každý rok investície aj do otvárania nových predajní a do modernizácie starších prevádzok. Za sedem rokov otvorila spolu 49 nových predajní, čo vychádza na sedem ročne. Ich celkový počet dosiahol v tomto roku 156.
Modernizačný cyklus jednej predajne sa deje zhruba každých desať rokov. Ročne prebehne asi na tucte prevádzok. Pokiaľ ide o nové predajne, v uplynulom roku otvorila Billa prevádzky v Námestove, Komárne, Topoľčanoch, Šuranoch, Kvetoslavove a Žarnovici. Tento rok pribudne sedem nových prevádzok.
„Popri štandardných predajniach s plochou tisíc štvorcových metrov otvárame nové formáty, ktoré nám umožňujú prenikať aj do menších miest a satelitov,“ hovorí finančný šéf Billy. Takým je napríklad Billa Strážske a Billa Valaská pri Brezne. Plocha je v porovnaní s klasickými predajňami asi polovičná. Ak sa koncept osvedčí, expandovať by mal ročne dvojciferným počtom.
Výstavbu a prenájom nových prevádzok rieši Billa cez svoju sesterskú firmu Billa Reality. Celkové investície oboch firiem za rok 2021 predstavovali takmer 50 miliónov eur. „Oddelili sme operatívu od nehnuteľností, čo nám umožňuje flexibilitu v oblasti refinancovania, napríklad ak by bolo treba odpredať niektoré predajne,“ konštatuje T. Staňo. Billa Reality zastrešuje kúpu pozemku, výstavbu aj prenájom nehnuteľností svojej sestre Bille.
V súčasnosti je zhruba 60 percent prevádzok na Slovensku vo vlastníctve maloobchodnej Billy alebo jej realitnej „sestry“ Billa reality. Zvyšných štyridsať percent pripadá na nájomné objekty.
Omnichannelový model
Minulý rok uzatvoril obchodný reťazec Billa s rastom tržieb zhruba o tri percentá, na čistý obrat 711 miliónov eur, a miernym poklesom čistého zisku o tri percentá, na 9,8 milióna eur. Tržby sa spoločnosti darí zvyšovať kontinuálne, rástli jej dokonca aj počas pandémie, a to napriek skutočnosti, že približne štvrtinu obchodov má v nákupných centrách, ktoré počas lockdownov trpeli nízkou návštevnosťou. „Pod pokles čistého zisku sa podpísali predovšetkým jednorazové účtovné operácie,“ vysvetľuje pre TREND finančný riaditeľ.
Už dlhé roky medziročne rastú aj tržby maloobchodného sektora ako celku. Čo je za tým? Podľa T. Staňa sa pod to podpísala rastúca vysoká životná úroveň Slovákov, ktorá im umožnila nielen viac nakupovať, ale zamerať sa aj na prémiové produkty, zdravú stravu a slovenské remeselné výrobky.
„S rastúcimi cenami energií a neistotou na trhu môže teraz nastať opačný trend, že ľudia sa budú uchyľovať k diskontným výrobkom a privátnym značkám reťazcov.“ Slovenský spotrebiteľ, na rozdiel od toho západného, totiž ešte stále veľmi citlivo reaguje na cenu.
Slovenský maloobchodný trh podľa T. Staňa v súčasnosti je v zásade konsolidovaný. Je na ňom päť silných hráčov, z toho štyria zahraniční. Každý z nich sa snaží ukrojiť si čo najväčší podiel. Pokúšajú sa o to jednak expanziou, jednak novými konceptmi predajní. Ešte len v začiatkoch je e-commerce a donáška potravín, o ktorej uvažuje aj Billa. Aj preto rozbehla v Bratislave spoluprácu s Woltom. V testovacej rovine pribudli okrem Bratislavy aj mestá Košice a Nitra.
Ďalším distribučným kanálom je spolupráca s OMV, na jej čerpačke v bratislavskej Rači vznikol miniobchod Viva Billa. Tento koncept vyskúša reťazec aj na iných pumpách, ale len v mestách a na sídliskách, pravdepodobne nie na diaľniciach. Čoskoro pribudne ďalší Billa Viva Shop v Bratislave a jeden v Trenčíne. Budúcnosť maloobchodu je podľa T. Staňa v omnichannelovom modeli predaja.
Energetická kríza
Rast cien energií doľahol aj na Billu, tá však s úspornými opatreniami a so stratégiou prechodu na zelené riešenia začala ešte pred vojnou na Ukrajine. „Vo všetkých predajniach na Slovensku sme už vymenili pôvodné osvetlenie za LED, ktoré je výrazne úspornejšie,“ konštatuje finančný riaditeľ. Spoločnosť zároveň inštalovala na všetky chladiace vitríny dvierka, vďaka čomu nedochádza k teplotným únikom a zariadenie pracuje efektívnejšie.
Priebežne dochádza k prechodu z kotolní v jednotlivých prevádzkach na systém tepelných čerpadiel. Tie využívajú odpadové teplo z chladiacich zariadení, ktorým vykurujú priestory prevádzok. Teplo využívajú aj na ohrev vody. Billa postupne plánuje vkročiť na pôdu fotovoltiky.
Na streche logistického centra v Seredi budú inštalované fotovoltické články s kapacitou tisíc kilowattpeakov. To by malo pokryť jednu pätinu spotreby centra. Nasledovať budú v blízkom čase štyri predajne, na strechách ktorých umiestni Billa fotovoltické panely. Len najbližšie štyri roky plánuje spoločnosť investovať 20 miliónov eur do prípravy a realizácie fotovoltických riešení.
Tento rok preinvestuje Billa 83 miliónov eur. Tretinu tejto sumy pohltí spomínané logistické centrum a dve tretiny nové predajne a rekonštrukcia dvanástich existujúcich. V najbližších troch rokoch pôjde 12 miliónov eur na systém digitálnych cenoviek a ďalšie milióny na samoobslužné pokladnice.
V štandardnej predajni s rozlohou tisíc štvorcových metrov predajnej plochy by ich chcela mať štyri až päť, v menších lokálnych prevádzkach len po jednej alebo dvoch. Zhruba desať miliónov eur si vyžiadal vlani systém zberu a zálohovania PET fliaš a plechoviek, ktorý bolo treba implementovať do konca roka 2021.