Každý, kto môže, presúva v čase pandémie svoj biznis do online priestoru, ale e-shopová spoločnosť Amazon sa vydala opačnou cestou. V kalifornskom Los Angeles vo štvrti Woodland Hills otvorila svoj prvý „kamenný“ supermarket s názvom Fresh a chystá ďalších šesť nielen v Kalifornii, ale aj v Chicagu a jeho okolí.

„Potravinársky sektor je odvetvím, ktoré generuje obrovské obraty, len v USA je to 80 miliárd dolárov ročne,“ poznamenal viceprezident Amazonu Jeff Helbling pre televíziu CNN.

Spoločnosť miliardára Jeffa Bezosa už vlastní aj úspešný reťazec organického a eko-friendly tovaru Whole Foods Market. S novým konceptom Fresh sa zameriavajú na zákazníkov, ktorí až tak netrvajú na organických potravinách.

Viac mainstreamu

J. Helbling vysvetlil, že skôr sa sústredia na mainstreamové značky, ktoré Whole Foods Market nemá – ako sú napríklad Coca-Cola, Tide, Oreo, ale aj známe značky Amazonu ako zdravé snacky Happy Belly či víno Cursive.

„Nový supermarket Amazonu má rozlohu viac ako tri tisíc metrov štvorcových,“ doplnil ešte viceprezident spoločnosti. Práve ju koronakríza nijako zásadne nezasiahla, skôr naopak. Situácia prinútila mnohých nakupovať na internete, pričom často využívali práve služby tohto e-shopového gigantu.

Akcie firmy tak v poslednom čase posilnili o zhruba 80 percent, úmerne tomu narástla aj hodnota majetku zakladateľa J. Bezosa. V týchto dňoch sa mu podarilo prekonať hranicu 200 miliárd dolárov, čím sa stal prvým človekom na svete s takýmto rekordom.

Najväčším akcionárom zostáva J. Bezos

Aj keď už tento rok J. Bezos odpredal akcie Amazonu za sedem miliárd dolárov, stále zostáva najväčším akcionárom spoločnosti. Aktuálne kontroluje 54,5 milióna akcií.

Podľa rebríčka najbohatších ľudí sveta Bloomberg Billionaires Index má šéf Amazonu výrazný náskok pred druhým Billom Gatesom (125 miliárd dolárov) a tretím Markom Zuckerbergom (111 miliárd dolárov).

Inteligentný košík

Firma Amazon sa v rámci svojho podnikania zvykne predstaviť aj rôznymi inováciami. Výnimkou nie je ani nový supermarket Fresh – prvá kamenná predajňa je vybavená inteligentnými nákupnými vozíkmi. Ide v podstate o pojazdnú pokladňu, pretože každý vozík je vybavený váhou, senzormi aj čítačkou čiarových kódov. Vďaka tomu, že košíky dokážu rozpoznať, čo do nich zákazník pridáva, je možné pomocou nich za nákup i zaplatiť.

„Senzory košíka na základe algoritmu zistia, či zakúpený tovar zodpovedá tomu, čo sa v ňom fyzicky nachádza,“ popisuje Amazon na svojom blogu.