Najväčšie stretnutie IT a biznis komunity na Slovensku sa konalo 26. mája v Bratislave a viac než 300 hosťom predstavilo 30 expertov počas 7 hodín množstvo technologických inovácií a inšpiratívnych nápadov. Csaba, ktorého unikátny projekt Smart Vineyard bol vlani zvolený za tretí najlepší startup v Európe spomedzi viac ako 4 000 účastníkov, dnes vinohradníkom po celej Európe a dokonca aj vo svete ponúka inteligentnú technológiu, pomáhajúcu zabezpečiť čo najkvalitnejšiu úrodu hrozna. Presným meraním vybraných parametrov totiž dokáže rozpoznať, kedy treba spraviť postrek, prípadne iné úkony. „Práve od kvality hrozna závisí kvalitné víno a tomu zodpovedajúce zisky a úspech v biznise,“ uzatvoril svoju netradičnú prezentáciu pred slovenským publikom.

Interaktívny výklad aj inteligentná vinica - technológie sú cestou k zážitku

Zmeňte ponuku na zážitok

Technológie dnes už dokážu potrebám zákazníka či klienta vyjsť maximálne v ústrety. Ako priamo na DATALAN IT FORUM  2016 potvrdili konkrétne skúsenosti a príklady expertov, vďaka tomu dokážu v súčasnej digitálnej ére firmy fungovať úspešnejšie a mať bližšie k zákazníkovi - lepšie ho spoznať a priniesť mu nielen to, čo očakáva, ale najmä pozitívny zážitok. Na to potrebujú lepšie pracovať s dátami tj. vybrať tie relevantné z množstva zdrojov, prepojiť ich, rýchlejšie spracovať, a flexibilne reagovať.

Priamo na konferencii sa hostia dozvedeli, ako to môže fungovať v praxi. Potrebujete ako obchod zaujať zákazníka pred výkladom? Pripravte mu ponuku presne v jeho konfekčnej veľkosti, primeranú veku aj aktuálnemu počasiu. Prečo by mali obchody ponúkať prostredníctvom statických figurín vo výkladoch iba dva modely, keď v obchode sú ich stovky? Prečo by sa ženám mali ukazovať mužské modely a mužom ženské, ak to ide aj inak? Inteligentný výklad navyše dokáže rozpoznať aj náladu zákazníka a „ušiť“ mu ponuku presne na mieru, čím sa nakupovanie premení na komfortný zážitok.

Interaktívny výklad aj inteligentná vinica - technológie sú cestou k zážitku

Odborník zo Samsungu, ktorý bol partnerom konferencie, zase predviedol, ako možno využiť okuliare pre virtuálnu realitu pri vyvolaní emócie zákazníka. Môže si prezrieť vybrané nehnuteľnosti, alebo dovolenkové pobyty, a ľahšie sa rozhodnúť. V aplikácii pre virtuálnu realitu sú dnes už spracované napríklad krásy Slovenska.

Interaktívny výklad aj inteligentná vinica - technológie sú cestou k zážitku

Zážitok si dnes žiada zákazník všade. Špičkový elektromobil Tesla je už tiež dostupným zážitkom. Potvrdil to Stijn Otten z Business Lease Group z Holandska, ktorý sa k hosťom pripojil priamo z európskeho sídla Tesla Motors a ako expert zodpovedný za globálne inovácie v oblasti mobility prezradil, ako natrvalo zmeniť fungovanie firiem a ich služieb v prospech moderných zákazníkov.

Interaktívny výklad aj inteligentná vinica - technológie sú cestou k zážitku

Ako sú kompatibilné technológie s ľudskosťou?

Hoci sa technologická doba mení na zážitkovú, ponuka firiem na to nereflektuje. 88% firiem si síce myslí, že zákazníkom poskytuje tie najlepšie služby a zážitok, no čísla na opačnej strane ukazujú čosi iné: len každý jedenásty zákazník je presvedčený, že je to pravda. Slovenské firmy robia v ponuke svojich produktov a služieb stále veľa chýb a riskujú, že stratia svojich zákazníkov navždy. „Zákazník je už oveľa náročnejší. Informácie o produkte či službe chce dostať skôr, než ich reálne potrebuje. Ale transparentne. A čo je podstatné, aj keď sú digitálne kanály nastavené tak, že fungujú perfektne, nesmiete zabudnúť na to, že zákazník chce stále ľudský prístup a komfort, ktorým musí byť vyvážená ochrana osobných údajov,“ upozornil hostí konferencie Marián Timoracký, renomovaný marketingový konzultant, ktorý stojí za úspešnými biznis príbehmi značiek ako dm drogerie-market, ESET či VÚB Banka.

Interaktívny výklad aj inteligentná vinica - technológie sú cestou k zážitku

Dáta rýchlejšie, dostupnejšie, prehľadnejšie   

Dáta, najmä tie citlivé, dnes musí firma chrániť. Na najčastejšie hrozby, ktorým dnes firmy aj inštitúcie čelia práve v súvislosti s rastúcim množstvom dát, poukázal expert z DATALANu. Firmy však často namiesto efektívnej ochrany volia viac byrokracie, ktorá zaťažuje zákazníka. Ako ukazujú prieskumy, až 45% zákazníkov by napríklad privítalo od firiem personalizovanú komunikáciu a služby ušité na mieru aj za cenu, že by o nich firmy zbierali a evidovali viac dát. Štyri pätiny zákazníkov je dokonca ochotných údaje poskytnúť, ak by to zrýchlilo proces obsluhy. Ako sa to dá, sa hostia dozvedeli z ukážky v reálnom čase priamo na konferencii. Týkala sa uzavretia havarijného poistenia. Prečo by mal zákazník vypĺňať desiatky údajov, keď stačia dve fotky, jeden mobil a presne 2 minúty?  Možné to je vďaka inovatívnej technológii, ktorá načíta údaje z odfoteného technického preukazu priamo do návrhu zmluvy.

Interaktívny výklad aj inteligentná vinica - technológie sú cestou k zážitku

Milan Rusko zo Slovenskej akadémie vied hosťom zase predviedol, ako v praxi môže vyzerať automatické rozpoznávanie reči a jej prepis, ak povedzme, chceme danú poistnú udalosť nahlásiť z terénu a systém by to mal priamo spracovať. Dnes už takýto nástroj funguje. Hoci na začiatku bolo potrebné do systému nahrať tisíce hodín reči rôznych ľudí a následne gigabajty textu, aby si systém osvojil slovenčinu vrátane skloňovania, časovania, spodobovania a rôznych špecifík, dnes je už úspešne nasadený napríklad na súdoch a prokuratúre. Využiť by sa už v krátkej budúcnosti mohol aj na automatický prepis politických diskusií a v spolupráci s TV Markíza sa uvažuje o automatickom titulkovaní televíznych programov.

Interaktívny výklad aj inteligentná vinica - technológie sú cestou k zážitku

Aj s „nahadzovaním“ dát v neštruktúrovanej podobe, napr. z objednávok alebo faktúr priamo do informačného systému sa už dnes vedia moderné technológie popasovať. Hostia konferencie DATALAN IT FORUM sa v premiére zoznámili s inteligentným nástrojom Sandman, ktorý vie vyťažiť dáta z dokumentov bez ohľadu na ich formálnu úpravu.
Pri dátach však v praxi nie je problém len s ich vyťažovaním, ale aj vyhľadávaním v nich. Pri vyhľadávaní v databázach na webe často nenájdeme, čo potrebujeme, hoci zadávame kľúčové slová. Alebo to trvá pridlho. Pomôcť firmám dokáže inovácia z dielne DATALANu – tzv. firemný „Google“, pracujúci na báze sémantiky. Ten dokáže spracovať obrovské množstvo údajov z rôznych zdrojov, rozumie ľudskej reči, chápe v súvislostiach, vie sa sám učiť, a možno ho ovládať aj hlasom.

Interaktívny výklad aj inteligentná vinica - technológie sú cestou k zážitku

Inšpirácia pre biznis, inovácie pre prax

Konferencia DATALAN IT FORUM každoročne prináša ten najlepší mix technologických trendov a fungujúcich príkladov z praxe. Na aktuálnom ročníku predstavila množstvo zaujímavých nápadov, moderné riešenia, využiteľné aj v slovenských podmienkach, exkluzívne demo ukážky technológií budúcnosti, ako aj prípadové štúdie nielen zo Slovenska, ale aj Česka, Maďarska, Holandska, či Nemecka. Hostia si navyše mohli na vlastnej koži vyskúšať aj inteligentné sémantické vyhľadávanie či virtuálnu realitu.

Interaktívny výklad aj inteligentná vinica - technológie sú cestou k zážitku

Práve vďaka prístupu k najnovším technológiám a aktuálnemu a relevantnému obsahu a témam, ktoré sú v dnešnej digitálnej ére najväčšou výzvou, hodnotilo 89% účastníkov konferenciu pozitívne ako naozaj prínosnú pre prax a až 96% z nich na podujatie príde určite aj o rok.

Ak chcete vidieť, ako vyzerá stretnutie s inováciami, ktoré majú budúcnosť, pozrite si DATALAN IT FORUM 2016 v obrazoch.

Pre viac informácií o téme, programe a spíkroch kliknite na www.datalanitforum.sk