Európske online trhovisko jazdených áut Carvago vstúpilo na slovenský trh. Slovenským zákazníkom prináša doteraz nevidený prístup k trištvrte miliónu jazdených áut z celej Európy, a k tomu sériu služieb od detailnej technickej kontroly, cez financovanie až po prihlásenie a dovoz auta domov.
Ambíciou zakladateľov je stať sa najväčšou online platformou pre predaj áut v Európe. Konkurencia ale podľa štatistík za minulý rok nespí a trh s jazdenými vozidlami kvôli situácii na trhu a rastúcim cenám nových vozidiel napreduje.
Ide im o transparentnosť
Online vyhľadávanie áut je už dnes dostupné prostredníctvom viacerých zahraničných platforiem. Riešenie v podaní Carvago je špecifické tým, že využíva algoritmus hodnotiaci rôzne parametre, čím filtruje zo siedmich miliónov vozidiel na trhu približne 750-tisíc kusov vo vysokej kvalite.
Zákazníci na službe Carvago najviac oceňujú výber zo stoviek až tisícov áut z vybraného modelu a takisto možnosť vrátiť auto bez uvedenia dôvodu do dvoch týždňov. „Týmto krokom predaj jazdených áut po prvýkrát vstupuje do plnohodnotného online predaja a zákazník môže pri nákupe využiť všetky možnosti, ktoré mu dáva európska legislatíva pri kúpe tovaru cez internet,” avizuje startup.
Carvago tak chce ako inovatívna služba zmeniť trh s jazdenými autami a priniesť do nákupu väčšiu transparentnosť. Práve pri kúpe jazdených áut sú ľudia často obeťami podvodov. Aj preto startup konkuruje iným predajcom a platformám práve transparentným a podrobným CarAuditom, ktorý dopĺňa polročná predĺžená záruka.
„Kúpa auta je u nás transparentná. Keď zákazník prejaví záujem o konkrétne auto, jeho technický stav preveruje certifikovaný technik podrobnou kontrolou. Ak zistí na aute vážne nedostatky alebo je auto inak rizikové, vrátime zákazníkovi celú platbu za kontrolu alebo má zdarma ďalší CarAudit pri alternatívach, ktoré mu odporučíme. Vybrané vozidlo mu doručíme až domov,“ popisuje postup Jakub Šulta, zakladateľ a CEO Carvago.com.
Vyberajú najlepších desať
V tomto roku plánuje Carvago expanziu do ďalších celkovo dvanástich európskych krajín. „Expanzia je pre nás logickým krokom, ktorý nám umožní osloviť zákazníkov v ďalších krajinách. Cieľom je stať sa technologickou špičkou v oblasti automotive a nastaviť na trhu nové štandardy predaja jazdených áut,“ dopĺňa J. Šulta, ktorý je paradoxne vyštudovaný stomatológ.
V roku 2013 ale založil a spustil do prevádzky on-line supermarket Košík.cz. Ten patrí do skupiny Mall Group. V roku 2018 spoluzaložil investičnú skupinu EAG zameranú na digitalizáciu predaja áut a takisto start-up Carvago.
Na českom trhu sa startup rýchlo etabloval, keď sa služba v októbri 2020 spustila pre koncových zákazníkov. Dopyt Slovákov po jazdených autách podľa platformy smeruje výraznejšie k mladším autám s menším počtom odjazdených kilometrov. Aj preto viac ako štvrtinu ponuky českého startupu tvorili vlani trojročné a štvorročné vozidlá.
V roku 2020 bola na Slovensku najpredávanejším modelom Škoda Octavia s rokom výroby 2017 vo verzii kombi. Octavie tvorili až 10 percent všetkých kupovaných áut z druhej ruky. Autá s pohonom všetkých kolies sú na Slovensku stále veľmi populárne a tvorili takmer tretinu (30 percent) všetkých jazdených áut predaných v roku 2019. Trh áut na alternatívny pohon je ešte v plienkach, aj preto hybridy predstavovali len 0,6 percenta predaných áut.
Na trhu ich je nedostatok
Slovenský trh dnes podľa etablovaných hráčov s kamennými prevádzkami zažíva nedostatok jazdených áut. Je to spôsobené najmä obmedzením výroby a predaja nových áut, ako aj slabším prísunom áut z lízingu či firemných flotíl. Dôsledkom je tak rast cien jazdených áut, ktorý sa vlani pohyboval v rozpätí 5 až 15 percent.
V tejto situácii je pre slovenských zákazníkov dôležité dostať sa k zahraničným jazdeným autám zo silných trhov, na ktorých je ponuka áut stále dostatočná. Dôvodom, prečo iné trhy s jazdenkami nezažívajú “suchoty” ako ten slovenský, je celkovo oslabený dopyt pre pretrvávajúcu vysokú mieru neistoty z ďalšieho vývoja ekonomiky.
Typickým príkladom je Nemecko, kde počet registrácií nových áut v júli medziročne klesol o 25 % a zaknihoval si druhý najslabší výsledok od roku 1991. Podobný trend panuje podľa tamojších odborníkov aj pri jazdených autách.
V tejto situácii majú logicky navrch služby, ktoré dokážu na Slovensko dostať kvalitné jazdené autá. Zákazníci sa tak nemusia uspokojiť s úzkou ponukou na Slovensku, v ktorých dominujú škodovky a volkswageny. To je jedna z výhod služby Carvago, v ktorej z vybranej značky, modelu a výbavy nie sú v ponuke desiatky áut, ale hneď niekoľko tisíc.
Cez podrobný filter z nich môže zákazník vyberať aj podľa detailov, ako je napríklad materiál a farba interiéru. Skúsenosti podľa Jakuba Šultu po štyroch mesiacoch služby na Slovensku ukazujú, že najväčšia časť slovenských klientov služby Carvago sa zaujíma o cenový segment áut nad 25-tisíc eur.
Kupovať auto z druhej ruky inak ako cez online dnes už nedáva veľký zmysel. Kým kamenné bazáre zažívajú nedostatok áut, cez online majú zákazníci prístup k nezmenenej, širokej ponuke. To im umožňuje vybrať si auto bez potreby robiť kompromisy.
V prípade Carvago zákazník vďaka detailnej technickej kontrole auta presne vie, čo kupuje. A ak auto po dovoze novému majiteľovi z nejakého dôvodu nesadne, môže ho do 14 dní vrátiť ako iný tovar kúpený z e-shopu. Týmto spôsobom šetria zákazníci pri kúpe jazdeného auta čas aj peniaze.
Tento natívny článok vznikol v spolupráci s komerčným partnerom. Redakcia jeho obsah považuje za prínosný pre čitateľa.