Influenceri začali využívať svoje mená ako značky pre vlastné produkty. Tento trend sa rýchlo rozmohol v zahraničí a netrvalo dlho, kým dorazil aj na Slovensko. Obľúbený je najmä alkohol, oblečenie či športová výživa. Za niektorými produktami známych influencerov na Slovensku stojí agentúra Evency, ktorá sa okrem iného venuje aj organizovaniu koncertov či rôznych ďalších eventov.
Majiteľ agentúry Marko Šebesta pre TREND hovorí, že k nápadu priniesť na trh produkty s menami influencerov sa dostal na začiatku pandémie, keď stál pred otázkou, čo ďalej so svojím biznisom. Zdá sa, že trafil do čierneho. Produktom sa darí a dokonca sa už stihli dostať aj za hranice Slovenska.
Ako agentúra stojíte za rôznymi produktami, ktoré nesú meno známych influencerov. Ako vznikol tento nápad?
Bol apríl 2020, takže pandémia bola na začiatku a mala najtvrdšie dosahy. Dovtedy sme ako agentúra pôsobili hlavne v eventovom spektre a robili sme eventy alebo služby okolo koncertov či influencer marketing. Prišla pandémia a nikto nevidel svetlo na konci tunela. Nebolo totiž jasné, ako dlho bude trvať. Ja som však bol presvedčený o tom, že to bude v mesiacoch alebo v rokoch.
Začali sme rozmýšľať čo robiť ďalej. Jedna z možností bola ukončiť činnosť alebo začať robiť to, v čom sme dobrí, no robiť to trochu inak. Využili sme teda naše skúsenosti a kontakty s influencermi a rozhodli sme sa robiť produkty, ktoré môžeme prostredníctvom nich propagovať. Tým, že do toho vložia svoju značku, má to iný punc kvality a pre ľudí je to dôveryhodné.
Robili ste si v tejto oblasti aj analýzu alebo ste sa do toho pustili v podstate bez prípravy?
Sledujeme aj trendy zahraničí. Známi herci či športovci majú svoje produkty. Napríklad alkohol je veľmi obľúbený. Dôležité je však mať dobrý produkt a dobrý marketing, aby sa ľudia naučili a dali produktu šancu. Ľudí je možné jednoducho oklamať, no len raz. Druhý či tretíkrát to odhalia.
Naša filozofia je, že produkty musia byť kvalitné a nemôžu byť položené len na známom mene, ktoré bude produkt nosiť. Navyše je potrebné, aby boli cenovo dostupné. Predpokladali sme, že keď to funguje v zahraničí, tak to musí fungovať aj na Slovensku. Samozrejme, ak sa to prispôsobí trhu. Veľmi dôležité je vytypovať, ktorý produkt sa hodí danému influencerovi.
Široká cieľová skupina
Ako prebieha výber správneho produktu pre influencerov?
Najdôležitejšie je, že vďaka našej práci v minulosti máme k dispozícii dáta. Vieme, kto má aký výtlak. Jedna vec je, že má niekto na Instagrame veľa followerov, no to nie je všetko. Nie je automatické, že známa osobnosť dokáže ovplyvniť ľudí ku kúpe.
Influenceri síce dokážu dostať produkt do povedomia, no nie každý ho vie aj predať. Vďaka našim štatistikám vieme preto predpokladať, kto dokáže konkrétny produkt predať konkrétnej cieľovej skupine. Sú firmy, ktorým stačí, ak sa produkty dostanú len do povedomia. My však chceme aj predaj.
Dôležité je tiež, aby sa influenceri s daným produktom dokázali stotožniť, lebo ak to tak nie je, ľudia cítia, že reklama nie je autentická. Vedeli sme napríklad, že rum bude pri raperovi Separovi fungovať, nakoľko už niekoľko rokov propagoval rum od známej značky, ktorej povedomie a predaje išli aj vďaka nemu hore. Promuje to vo svojich skladbách či klipoch, takže v tomto prípade sme si nemuseli príliš dlho lámať hlavy.
Je iPhone prémiový tovar? Inflácia zvyšuje jeho cenu, ale bohatým to nevadí. Apple v USA rastie
Kto je cieľovou skupinou produktov od influencerov?
Myslím si, že sa to prelína s cieľovou skupinou daného influencera, ktorá používa Instagram. To je základ. Prvá cieľovka je vo vekovom rozpätí od 18 do 24 rokov. Potom je to od 24 do 35 rokov a od 35 do 44 rokov. Každý influencer má však trochu iný záber.
Ako príklad uvediem, že na čerpacích staniciach máme jeden produkt, ktorý nie je najlacnejší a v tomto prípade možno povedať, že si ho kupujú najmä ľudia z krajských miest. Čipsy máme však dostupné aj v predajnej sieti, ktorá je na Slovensku veľmi rozšírená, a tak sú cenovo dostupné aj pre ľudí s nižším príjmom, pričom sa predávajú výborne.
Ľudia chcú stále niečo nové
V rámci výroby oslovujete priamo firmy, ktoré sa špecializujú na zákazkovú výrobu produktov?
Keď sa rozhodneme, že ideme robiť na určitom produkte, dohodneme sa, aké má mať vlastnosti. Podľa toho potom komunikujeme s výrobcom, lebo nie každý výrobca dokáže vyrobiť produkt, ktorý by sme chceli. Stalo sa nám, že máme príliš veľké nároky či už na cenu, alebo na kvalitu výroby a musíme hľadať ďalej. Stalo sa nám dokonca aj to, že sme mali nereálne požiadavky.
Chceli sme robiť jednu sladkosť, ale keď sme povedali, čo v nej má byť, tak nám výrobca povedal, že stojí 3,5 eura len vo výrobnej cene a to sa nedá predávať. Niečo podobné sa nám stalo aj v prípade kozmetiky, produkt by bol nakoniec nerentabilný. Možno v Nemecku či v USA by ľudia za to zaplatili, no nie na Slovensku.
Ako dlho trvá proces od návrhu produktu až po jeho uvedenia na trh?
Je to oveľa dlhšie, ako by sme chceli. Stačí, že sa stane chyba v procese a už sa to celé predĺži. S jedným interpretom pracujeme od apríla 2020 na produkte z oblasti potravinárstva, ktorý bude mať tri príchute.
Firma začala vyrábať asi po pol roku od toho, ako sme sa dohodli na podmienkach. Jeden z troch produktov v testovaní po výrobe nesplnil určitú normu a teraz firma musí čakať rok, kým sa ukážu dodatočné výsledky meraní v rámci každej príchute.
Takéto sú pravidlá a my musíme preto čakať s uvedením na trh. Sú však produkty, ktoré idú do predaja aj za štyri mesiace. S jednou influencerkou teraz riešime kozmetiku už druhý rok, nakoľko výroba obalových materiálov je v Číne a pre lockdowny sa to celé naťahuje. V dnešnej dobe platí, že je pomaly ťažšie vyrobiť ako predať.
Aký je životný cyklus produktu od jeho uvedenia na trh?
Štandardne je vysoký nárast a potom prichádza zlomový moment, v tom, či je to len marketing, alebo si produkt ľudia kupujú pravidelne. Ak si ho kupujú pravidelne, krivka niekoľko mesiacov ide hore a potom sa udržiava. V dnešnej dobe chcú však ľudia stále niečo nové. Sme nútení vymýšľať nové príchute či nové produkty. Potom je krivka taká, že klesá, lebo sa ľudia produktu nabažili.
Vtedy vieme, že na trh musíme prísť s niečím novým, aby krivka opäť stúpala hore. Čipsy sú trochu iné v tom, že majú nábehovú krivku stále hore. Čím viac sietí zaradí produkt do distribúcie, tým viac sa logicky predá. Aj v tomto prípade nás však bude čakať to, že budeme musieť prísť s novou príchuťou, prípadne novým balením.
Spolumajitelia svojho mena a značky
Aké sú v tomto biznise marže?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?