Instantné rezance pod značkou Maggi patria v Indii medzi populárne potraviny najmä v radoch študentov. „Dvojminútové“ rezance za 5 indických rupií (7 centov) v prípade menšieho balíčka a 15 indických rupií (21 centov) v prípade väčšieho považujú mnohí Indovia popri ryži a šošovici za tretiu základnú potravinu.
Nestlé ich tam začalo vyrábať a predávať v roku 1983 a vydobylo pre rezance pozíciu potraviny s najrýchlejšie rastúcim predajom a 80-percentným podielom v segmente instantných rezancov, informuje BBC.
Výrobku sa v krajine mimoriadne darilo až do tohto roka. Indický štátny Úrad pre bezpečnosť potravín vydal rozhodnutie stopnúť predaj produktu kvôli nadmernému množstvu olova, ktoré našiel v niektorých balíčkoch.
Začiatkom júna muselo Nestlé stiahnuť z pultov takmer 27 420 ton instantných rezancov (doteraz podľa BBC zlikvidovalo 400 miliónov balíčkov). Obvinenia napriek tomu odmietlo a proti zákazu úradu sa odvolalo. Nádej na návrat rezancov do indických obchodov koncern ešte definitívne nestratil. Tamojší súd nariadil nové testovanie výrobku.
Indické Nestlé doposiaľ otestovalo viac ako 2 700 vzoriek rezancov vo vlastných aj nezávislých laboratóriách, ktoré podľa stanoviska spoločnosti vyvrátili prekročenie povoleného množstva olova. K rovnakému záveru dospeli aj Singapur, USA, Austrália, Nový Zéland a Veľká Británia, do ktorých Nestlé vyváža rezance vyrobené v Indii.
Dvojminútové instantné Maggi rezance od Nestlé Zdroj: SITA/AP
Zákaz predaja pocítil koncern so švajčiarskym sídlom už na svojich polročných finančných výsledkoch, uviedla minulý týždeň agentúra ČTK. Pod pokles tržieb a zisku sa okrem silnejšieho kurzu domácej meny podpísalo aj stiahnutie rezancov z indického trhu.
Indická vláda sa na podnet spotrebiteľov odhodlala podniknúť ešte radikálnejšie kroky a koncern zažalovala. Spoločnosti vyčíta nekalé obchodné praktiky i predaj zdraviu škodlivých produktov. Od koncernu žiada odškodnenie vo výške takmer 90 miliónov eur.
Nestlé sa k žalobe zatiaľ odmietlo vyjadriť, pretože o nej údajne ešte nebolo oficiálne informované. V reakcii na vzniknutý potravinový škandál vytvorilo na svojej internetovej stránke informačnú kampaň, v ktorej odpovedá na otázky týkajúce sa indických Maggi rezancov.