Hypernova sa vytráca z trhu dlhší čas. Podľa plánov Terna spred dvoch rokov mala značka skončiť už skôr, a to tak, že dôjde k rebrandingu predajní na jednotný názov Terno, pod ktorý sa mali začleniť aj samoobsluhy Moja Samoška. Namiesto toho sa hypermarkety postupne zatvárali. K prvej väčšej redukcii siete Hypernova došlo v júni 2015, keď sa naraz zatvorilo sedem z vtedajšej dvadsiatky obchodov.
Koniec na východe
„Hypernova v Prešove dlhodobo vykazuje neuspokojivé hospodárske výsledky, preto sme pristúpili k rozhodnutiu ukončiť k 15. aprílu jej činnosť,“ uvádza pre TREND.sk marketingová riaditeľka Terna Anna Buzinkay. Prešovská prevádzka je tento rok treťou zatvorenou Hypernovou, v januári sa s ňou Terno stiahlo z Pezinka a Popradu.
Terno ponúklo všetkým 27 zamestnancom v Prešove, ktorí operovali na predajnej ploche 1 740 štvorcových metrov, možnosť pokračovať v pracovnom pomere v rámci svojej obchodnej siete. Najbližšie predajne však má v Banskej Bystrici a gro obchodov sa nachádza v Bratislave a blízkom okolí.
Hypernova v Prešove Zdroj: Google Street View
Pracovníkom, ktorí nevyužijú ponuku presťahovať sa za prácou, Terno vyplatí odstupné podľa zákona. „Zamestnancom zároveň poskytneme po dodržaní vzájomne dohodnutých podmienok mimoriadnu odmenu,“ dodáva A. Buzinkay
Hypernova v Prešove je poslednou prevádzkou Terna na východnom Slovensku, kde nemá vybudované logistické kapacity. Muselo ju preto zásobovať zo západu krajiny, čo bolo neefektívne. Prevádzka plnila funkciu potravinového operátora priľahlého nákupno-zábavného centra Max.
Labutia pieseň na Považí
Posledná Hypernova v Považskej Bystrici by mala skončiť v súvislosti s plánovanou rekonštrukciou budovy, v ktorej je Terno nájomníkom. Podľa informácii TREND.sk by sa s prerábkou objektu mohlo začať v tomto alebo budúcom roku. Po prestavbe nehnuteľnosti sa Terno chce vrátiť do lokality so svojím novým konceptom Kraj, v ktorom ponúka širší sortiment, vrátane silnejšieho zastúpenia regionálnych produktov.
Hypernova v Považskej Bystrici Zdroj: Google Street View
Koncept Hypernova priniesol na Slovensko holandský Ahold, ktorý od roku 2001 vybudoval sieť vyše 20 prevádzok. Jedna z prvých bola v Považskej Bystrici. Holanďania sa po čase pokúšali zo Slovenska stiahnuť. Keď nenašli kupca pre svoj biznis, ku ktorému patrili tiež štyri supermarkety Albert a čerpacie stanice pri niektorých Hypernovách, prestali ho ďalej rozvíjať.
V roku 2014 napokon slovenské aktivity Aholdu prezvalo Terno v čase, keď ho kontrolovalo zoskupenie okolo manažéra blízkeho finančnej skupine J&T Michala Holíka.
Expanzia s reťazcom Kraj
Terno v súčasnosti prevádzkuje zhruba stovku predajní pod značkami Terno, Moja Samoška a Hypernova. Do budúcnosti chce expandovať už len s konceptom Kraj, na ktorý bude tiež postupne preklápať existujúce supermarkety a menšie predajne. Popri Kraji naďalej zostáva fungovať aj značka Terno.
Prvé dve predajne Kraj otvorilo Terno na jar v Bratislave v Devínskej Novej Vsi a novej Petržalskej tržnici, ktorú prevádzkuje. V oboch prípadoch ide o supermarkety v zrekonštruovaných nehnuteľnostiach z jeho vlastného portfólia. S konceptom Kraj sa chystá aj do malometrážnych predajní.
Supermarket Kraj v Petržalskej tržnici Zdroj: Miroslava Spodniaková
Najbližšie by sa mala na Kraj zmeniť predajňa Moja Samoška na Ovručskej ulici v Bratislave, v lete by mala pribudnúť prevádzka v podchode na Trnavskom mýte. Terno plánuje potiahnuť značku aj do regiónov, najskôr do Nitry. Expanziu pritom zvažuje na celom trhu. Je možné, že časom sa vráti aj na východ Slovenska.
Terno patrí do portfólia spoločnosti Sandberg Capital, za ktorou stojí bývalý partner finančnej skupiny J&T Martin Fedor. Do retailovej časti svojho biznisu dotiahol skúseného manažéra Stanislava Čajku, ktorý v minulosti riadil slovenský Lidl. Vlani v lete sa stal generálnym riaditeľom Terna