Kompozit s názvom vibranium je násobne ľahší ako hliník a je pevnejší a odolnejší. Prototyp materiálu spoločne predstavili šéf spoločnosti HTT Dirk Ahlborn a vlastník firmy c2i Patrick Hessel na startupovom festivale Pioneers v rakúskej Viedni.
HTT vlani podpísala so slovenskou vládou zmluvu o spolupráci, v ktorej jej kabinet Roberta Fica vyjadril podporu pri budpovaní tejto revolučnej dopravnej technológie. V Bratislave by mala podľa plánov vedenia HTT do roku 2020 vyrásť funkčná linka spájajúca časti Bratislavy, v budúcnosti by sa mala trať predĺžiť do Viedne a Budapešti.
„Maketa so šírkou 2,9 metra a dĺžkou 2,7 metra stála zhruba 30-tisíc eur, vyrobili sme ju z reálneho materiálu na zákazku HTT a je to výsledok spoločného vývoja,“ uviedol hovorca c2i Juraj Králik. S podobným materiálom sa chce firma presadiť aj v leteckom priemysle, ktorý neustále tlačí na znižovanie váhy používaných výrobkov.
Riaditeľ c2i Patrick Hessel získal tento rok titul EY Podnikateľ roka Slovenskej republiky. Firma c2i, ktorú vybudoval v Dunajskej Strede, dodáva materiály z uhlíkových vlákien veľkým automobilovým aj leteckým výrobcom.
Vibranium vyrobila slovenská firma c2i pre Hyperloop Transport Technologies Zdroj: Tomáš Nejedlý
Odolný kompozit pre HTT je pretkaný sieťou senzorov, ktoré počas jazdy dokážu monitorovať stav materiálu - napríklad jeho teplotu a tlak. Prípadné poškodenie alebo prílišné namáhanie je signalizované do centrály, ktorá následne dokáže zareagovať na prípadné nebezpečenstvo.
Senzory sú výsledkom vývoja ďalšej slovenskej firmy RVmagnetics. „Senzory sú výsledkom môjho dvadsaťročného výskumu a vývoja,“ hovorí zakladateľ firmy a vedec Rastislav Varga. Senzory boli podľa neho doposiaľ používané najmä v zdravotníctve, predával ich napríklad výrobcovi titanových implantátov z Košíc. Vo vibrániu je niekoľko desiatok tisíc vlákien, ktoré sledujú stav materiálu zvnútra, ich výhodou je podľa R. Vargu to, že na rozdiel od bežne používaných tenzometrov nespôsobujú defekt materiálu.
Autorom názvu materiálu je Dirk Ahlborn. „Nazval som ho podľa fiktívneho superodolného materiálu, z ktorého je vyrobený štít komiksového hrdinu Captain America,“ vyhlásil D. Ahlborn pred rakúskym publikom.
Plášť má dve vrstvy, vnútornú a vonkajšiu a medzi obomi je tzv. letecká štrukturálna pena. „V prípade, že sa jedna z vrstiev poškodí, cestujúci sa stále bezpečne dostanú do cieľa,“ hovorí D. Ahlborn.
On a jeho zástupca Bebop Gresta na pódiu predstavili výsledky spoločnosti po roku úsilia - dohodu o spolupráci so slovenskou vládou, či prenájom pozemkov v kalifornskom Quay Valley, kde má vyrásť osem kilometrov dlhý funkčný prototyp na prepravu obyvateľov v údolí vznikajúceho mestečka. „Sme pripravení, hneď ako získame povolenie na výstavbu, začneme stavať,“ uviedol Bebop Gresta.
Vibranium vyrobila slovenská firma c2i pre Hyperloop Transport Technologies Zdroj: Tomáš Nejedlý
Treťou slovenskou firmou, ktorá TRENDu potvrdila spoluprácu na projekte Hyperloop na Slovensku je firma TÜV SÜD Slovakia, ktorá poskytuje technickým projektom inšpekčné a certifikačné služby. „Hoci je ešte veľa výziev, pred ktorými Hyperloop stojí, chceme byť pri tom. Pred 150 rokmi, keď sme začínali na trhu, sme posudzovali parné kotle, ktoré boli v tej dobe rovnaké sci-fi,“ uviedol zastupujúci riaditeľ firmy Martin Tichý.
TÜV SÜD Slovakia podľa neho vstúpila do projektu ako poradca a pomáha firme Hyperloop Transport Technologies nastaviť projekt tak, aby bol úspešne certifikovaný. „Dávame do toho naše know-how, zapojili sme 4-5 ľudí zo Slovenska a zapojených je aj niekoľko ďalších ľudí z českej a nemeckej vetvy firmy,“ povedal M. Tichý.
Dirk Ahlborn tiež uviedol, že firma čoskoro spustí webstránku slovakhyperloop.com. „Chceme byť transparentní a vysvetliť všetko, čo robíme, slovenskej verejnosti,“ povedal. Súčasne ohlásil súťaž Digital Innovation challenge pre firmy z oblasti big data. Cieľom bude vytvoriť mobilnú aplikáciu, ktorá najlepšie spojí cestujúcich s dopravnými prostriedkami, ktoré idú do ich cieľa. Vyhlásenie súťaže bude 6. júla 2016 na bratislavskom letisku.