Najväčšiu slávu zažívali zľavové portály približne pred desiatimi rokmi. Odvtedy sa trh výrazne vyčistil a namiesto niekoľkých desiatok portálov dnes fungujú len tie, ktoré dokázali rýchlo zareagovať na trhové zmeny či zákaznícke správanie. Zľavové portály museli postupne zmeniť portfólio položiek, pričom dôraz sa dnes kladie primárne na služby.
Zmenami si prešiel aj portál Zľavadňa. Dnes tvoria služby až 90 percent jeho položiek a podľa slov CEO Zdenka Hoscheka už portál nemá kam rásť. Zaujímavosťou je, že Z. Hoschek portál opustil v roku 2017, aby sa o tri roky neskôr na svoju pozíciu vrátil. Dnes pracuje na novom produkte, s ktorým má globálne ambície.
Celý rozhovor so Zdenkom Hoschekom nájdete vo videu na konci článku.
- V rozhovore sa dozviete
- Aká akvizícia je v pláne
- Aký produkt má globálne ambície
- Prečo si Z. Hoschek zakázal hnev
- Aká je budúcnosť zľavových portálov
Zľavové portály sa za niekoľko rokov výrazne zmenili. Ako sa zmeny dotkli vás?
Zmenili sme portfólio hlavne v tom smere, že sme výrazným spôsobom obmedzili ponuku tovarov a priniesli sme hlavne nákup služieb. Ide o hotely, reštaurácie či wellness a na to sa sústredíme. Na tovary sa sústreďujú klasické e-shopy. Asi 90 percent tovaru sme osekali. Historicky vieme, že zopár vecí sa naozaj dobre predáva a tie udržíme. Špecifickou kategóriou sú predplatné časopisov. To je niečo, čo funguje dobre a túto kategóriu ďalej v rámci tovarov ďalej rozvíjame.
Zľavové portály sa dnes zameriavajú hlavne na cestovný ruch či zážitky. V čom je to iné oproti cestovným kanceláriám?
My sa hlavne sústreďujeme na Slovensko a okolie. Všade, kde človek dokáže prísť autom, čiže Maďarsko, Poľsko alebo Česko. Snažíme sa mať zároveň stále najlepšiu cenu. Zákazníci majú možnosť si zakúpiť konkrétne balíčky s rôznymi službami. Čo sa týka reštaurácií, wellness či masáží, tak tieto kategórie vlastne nemajú svoj väčší reklamný priestor, kde si môžu efektívne spraviť reklamu. To im zľavové portály ponúkajú.
Ako sa za posledné roky pohybuje krivka záujmu o zľavové portály zo strany klientov?
Je to zhruba rovnaké. Dnes sa skôr rieši cena, lebo napríklad oproti roku 2015 výrazným spôsobom rástli náklady nielen hotelierom, ale vlastne všetkým. Stále sa hľadá nejaký spôsob, ako nájsť zaujímavú cenu a zároveň, aby to bolo pre konečných zákazníkov zaujímavé. Musí to zároveň splniť cieľ a pritiahnuť do prevádzky väčšie množstvo ľudí.
Zmenilo sa na trhu niečo počas pandémie?
Na trhu sa zmenili niektoré veci veľmi výrazne. Historicky napríklad fungovali takzvané cenové exkluzivity. My sme ich počas pandémie zrušili, nakoľko išlo o naozaj ťažké obdobie pre podnikateľov. Začali sme púšťať klientov, nech predávajú všade a čo najviac. Tu však narážame na problém. Konkurenčný portál totiž exkluzivity striktne dodržuje a je tam teraz zaujímavý vývoj. Samotní klienti podali podnet na protimonopolný úrad, pretože je to špecifikum trhu, a navyše nikde vo svete to už nefunguje.
Všade sa hotely predávajú na všetkých kanáloch a na našom trhu by tiež chceli využívať rôzne kanály. Čakáme teraz na rozhodnutie protimonopolného úradu, nakoľko podnetov bolo dosť veľa a dúfame, že to nejakým spôsobom pomôže trhu aj prevádzkam. Takto by sme mohli predávať oveľa väčší objem portfólia väčšiemu množstvu zákazníkom. Hotelieri a prevádzky by mali zároveň možnosť doplniť si väčšie počty ľudí.
Čo presne znamená cenová exkluzivita?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?