Japonskej automobilovej dvojke Honda Motor sa výrazne znížila ziskovosť. V treťom fiškálnom štvrťroku, ktorý sa končil v závere vlaňajška, zarobila 995 miliónov dolárov, čo je medziročne o dve pätiny menej.

Zisky aj tržby japonských automobiliek v súčasnosti zráža najmä domáci trh, kde sa skončili vládne subvencie na úsporné modely automobilov, čo prinieslo následný prepad predaja. Tržby automobilky sa medziročne znížili o šesť percent na 25,9 miliardy dolárov. Pokles nevykryl ani rast tržieb z predaja motocyklov, ktorý medziročne zosilnel o viac ako pätinu na 2,9 milióna kusov.

Za deväť mesiacov Honda predala 2,6 milióna vozidiel. V treťom štvrťroku si z toho získala zákazníkov pre 855-tisíc automobilov, teda medziročne o 6,5 percenta menej. Na domácom japonskom trhu Honde predaj zletel o tretinu na 118-tisíc kusov. Menší záujem klientov pocítila automobilka aj v Európe, na niektorých zahraničných trhoch podkopával predaje aj silný jen.

Tržby naopak automobilke rástli na ázijských trhoch vrátane Číny. Silnú pozíciu si Honda drží aj v Spojených štátoch. Po Toyote je druhou najpredávanejšou zahraničnou značkou s trhovým podielom 10,6 percenta. V Spojených štátoch získava 42 percent tržieb. Vedenie Hondy očakáva, že americký trh s autami ako celok porastie v tomto roku o viac ako desatinu na 12,8 milióna kusov, čo Honde vynahradí výpadky na domácom trhu.

Analytici na tokijskej burze pokles zisku očakávali, akcie preto reagovali len jednopercentným poklesom na 3 475 jenov. Od začiatku roka sa posilnili o osem percent. Vedenie Hondy navyše zlepšilo svoj celoročný výhľad prevádzkového zisku, ktorý by mal dosiahnuť v závere finančného roku automobilky koncom marca 6,5 miliardy dolárov, teda o šesť percent viac ako čakali investori na burze. Automobilka si trúfa dovtedy predať celosvetovo 3,58 milióna kusov automobilov, čo by predstavovalo medziročný nárast o 188-tisíc kusov.

Ilustračné foto na titulke - SITA/AP