Premiérovým typom je HondaJet HA-420 z kategórie veľmi ľahkých biznisjetov, malých prúdových aerotaxíkov či firemných lietadiel. Zvládne 2 234 kilometrov a slúži manažérom aj servisným technikom, ktorí nemôžu čakať na pravidelnú linku, alebo urgentne letia na menšie letiská medzi mestami, ktoré nemajú pravidelné spojenie.
Neponúka na palube luxus pre VIP klientov, je to však praktický flexibilný dopravný prostriedok pre štyroch až piatich cestujúcich. Ak ho riadi iba jeden pilot, v kresle druhého pilota môže cestovať ďalší pasažier.
Priemerne vysoký cestujúci sa musí pred vstupom do päť a pol metra dlhého interiéru pokrčiť a k sedadlu ide v predklone, lebo trup lietadla má výšku iba 147 centimetrov. Sedí však ako v pohodlnom aute s minibarom s nápojmi a občerstvením, ak chce pracovať, vysunie si pracovný stolík.
Výrobca ho pravidelne prezentuje po svete na aerosalónoch Zdroj: Ján Blažej
Komu treba, vzadu je toaleta. Elegantné lietadielko je bez centimetra dlhé 13 metrov a prázdne váži iba 3 267 kilogramov. Motory sú umiestnené nezvyčajne na pylónoch nad krídlami, preto do kabíny preniká menej hluku a menšie sú aj vibrácie.
Iba 0,41 kila paliva na kilometer
Spotreba je mimoriadne nízka, iba 0,41 kilogramu paliva na kilometer letu, menej než u konkurenčných typov. Na vzlet i pristátie stačí kilometer a letí až v 13-kilometrovej výške, vyššie než veľké dopravné lietadlá, kde je nižšia spotreba a trasu letu možno plánovať výhodnejšie.
Pohodlný interiér Zdroj: Honda Aircraft Company
HondaJet skonštruovali v Japonsku, vyrába ho však dcérska spoločnosť Honda Aircraft Company v americkom meste Greensboro v Severnej Karolíne. Zrod lietadielka bol mimoriadne dlhý. Prvé štúdie vznikali ešte koncom osemdesiatych rokov minulého storočia a prototyp využívajúci najmodernejšie technológie predstavili verejnosti až v roku 2005.
Ďalších desať rokov trvalo, až získal certifikáciu amerického Federálneho leteckého úradu a pred dvomi rokmi aj súhlas Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva.
Štyri mesačne, prvé v Česku
Vlani predali 43 lietadiel a firma s 1 200 zamestnancami chce každý mesiac vyrábať štyri - jedno za 4,9 milióna dolárov (4,22 milióna eur). V Európe lietajú zatiaľ štyri. Jedno pribudlo nedávno do flotily pražskej spoločnosti Aeropartner a lieta na objednávku rôznych klientov.
Pre idnes.cz riaditeľ spoločnosti Richard Santus uviedol, že za hodinu letu účtujú 2 200 eur. K tomu sa priratúvajú ešte rôzne poplatky na letiskách, prípadné nocľahy posádky a ďalšie náklady.
Lietadlo však nepatrí spoločnosti Aeropartner, tá ho iba prevádzkuje pre českého majiteľa. Jeho meno neuvádza ani český letecký register, čo je však bežná prax. Lietadlá si kupujú rôzni solventní súkromníci pre vlastnú potrebu, nemajú však pilotov a ďalší kvalifikovaný personál o prevádzku sa im stará autorizovaná spoločnosť.
V čase, keď majiteľ lietadlo nepotrebuje pre seba, prevádzkovateľ prijíma objednávky od záujemcov, ktorí letieť potrebujú, ale nemajú lietadlo. Ide o komerčnú činnosť a majiteľ lietadla si znižuje náklady, ktoré drahý dopravný prostriedok stojí. V Česku aj na Slovensku pôsobí viacero profesionálnych prevádzkovateľov malých súkromných prúdových i turbovrtuľových lietadiel.