Krátko po otvorení parížskej burzy sa cena akcií Air France-KLM prepadla o vyše 11 percent na 11,29 eura/akcia. Hlavný index parížskej burzy CAC-40 zaznamenal pokles o 0,4 percenta.
Holandská vláda v utorok večer oznámila, že za 680 miliónov eur kúpila zhruba 12,7-percentný podiel v Air France-KLM. Ako uviedol minister financií Wopke Hoekstra, Holandsko potrebuje získať väčší podiel v skupine, aby malo možnosť do budúcnosti ovplyvňovať vývoj v aliancii, v ktorej sú vzťahy napäté už od spojenia pred 15 rokmi.
Minister sa tak vyjadril po sporoch v poslednom období v súvislosti s riadením aliancie. Podľa W. Hoekstru plánuje Holandsko navýšiť svoj podiel až na 14 percent, čím by sa dostalo takmer na úroveň Paríža, ktorý v Air France vlastní 14,3-percentný podiel. To Holandsku umožní mať adekvátne slovo pri budúcich strategických rozhodnutiach aliancie, dodal W. Hoekstra.
„Nákupom akcií chce mať holandská vláda možnosť priamo ovplyvňovať budúci vývoj v Air France-KLM s cieľom chrániť náš verejný záujem,“ povedal W. Hoekstra.
Francúzsko na oznámenia Holandska reagovalo podráždene. Francúzsky minister hospodárstva Bruno Le Maire upozornil, že holandská vláda urobila takýto krok bez toho, aby francúzsku stranu informovala a dodal, že je dôležité, aby „Air France-KLM fungovala bez politických zásahov“. Podobne sa vyjadril aj francúzsky minister pre rozpočet Gérald Darmanin.
Air France a KLM sa spojili v roku 2004, do veľkej miery ale fungujú oddelene. Air France je však podstatne väčšia a navyše, pre časté štrajky zamestnancov zápasí s nemalými problémami. Naopak, spoločnosti KLM sa darí, pričom jej úspech je úzko prepojený s letiskom Schiphol.
KLM a Schiphol generujú tržby v miliardách eur a zamestnávajú desaťtisíce ľudí. Práve na to poukázal v poslednom období aj holandský premiér Mark Rutte, keď uviedol, že fungovanie KLM je pre holandskú ekonomiku kľúčové.