Americkým reťazcom rýchleho občerstvenia domáci trh už nestačí a čoraz viac si nachádzajú zákazníkov v zahraničí. Darí sa im tak zvyšovať obrat i zisky. Minuloročnými výsledkami to potvrdila aj spoločnosť Yum! Brands prevádzkujúca reťazce KFC, Taco Bell a Pizza Hut. Štvrtokvartálne tržby dosiahli 3,56 miliardy dolárov a celoročné zosilneli o päť percent na 11,3 miliardy dolárov. Čistý zisk v poslednom štvrťroku medziročne stúpol o 27 percent na 274 miliónov dolárov a celoročne si polepšil o bezmnála desatinu na 1,16 miliardy dolárov. Spoločnosti pritom trh v Číne po prvý raz vyniesol viac ziskov a tržieb ako Spojené štáty.

Generálny riaditeľ Yum! Brands David C. Novak poznamenal, že minulý rok bol pre firmu najlepším odkedy pôsobí ako verejne obchodovateľná spoločnosť. Zisk na akciu podľa neho stúpol o 17 percent a už deviaty rok za sebou sa spoločnosti podarilo zvýšiť jeho výšku o najmenej desať percent, dodáva. Zárobky a tržby mierne prekonali aj očakávania investorov na Wall Street. Potešil aj rast predaja v prevádzkach otvorených viac ako jeden rok, ktorý sa považuje za kľúčový barometer úspešnosti.

Výsledkom pomáhajú agresívne prieniky na rozvíjajúce sa trhy. Čína je najväčším lákadlom. V minulom roku spoločnosti Yum! Brands vygenerovali zákazníci v najľudnatejšej krajine sveta tržby 4,14 miliardy dolárov a prevádzkový zisk 755 miliónov dolárov, čo je viac ako dovtedy dominujúci americký región. V ázijskej veľmoci si skupina zvýšila tržby medziročne o viac ako pätinu a zisk o 27 percent. Dominuje reťazec KFC, ktorý si v „Ríši stredu“ drží viac ako dvojpätinový podiel, druhému McDonaldu patrí necelá patina. Oba reťazce boli medzi prvými, čo začali v Číne expandovať.

Zvyšujúca sa ekonomická sila Číňanov neustále láka vedenie Yum!Brands aj k novým investíciám. Z bezmála 1 400 nových medzinárodných prevádzok ich minulý rok v Číne otvorili až 507. Čo deň, to nová prevádzka platilo v 2010 aj pre samotný reťazec KFC, ktorý ich otvoril viac ako 400 a má ich tam spolu 3 200.  Prevádzková marža v čínskych prevádzkach Yum! Brands dosahuje 22 percent oproti americkým 16 percentám. A to aj napriek zostrujúcej sa konkurencii domácich čínskych reťazcov.

KFC podobne ako ďalší zahraniční konkurenti dáva na svoj jedálny lístok okrem amerických burgerov a hranoliek aj čínske jedlá, aby vyhovel domácim zákazníkom a odrazil miestnych súperov. Divízia YumRestaurants International má svoje prevádzky už v 67 rozvíjajúcich sa krajinách vrátane najnovšej v Nigérii.

Lepšie hospodárske výsledky firmy sa premietajú aj do vyšších dividend a zhodnocovania akcií Yum! Brands. Spoločnosť ich kvartálnu výplatu zvýšila o 19 percent na celkovo jeden dolár za akciu ročne. Za posledných dvanásť mesiacov kurz akcií zosilnel o 37 percent na aktuálnych 47,7 dolára, za päť rokov sa zdvojnásobil.

Ilustračné foto - Flickr.com