V prípade, že sa Európou preženie väčšia ekonomická recesia, bude s najväčšou pravdepodobnosťou pochádzať z jej najväčších ekonomík. Na nemecké hospodárstvo sa preto pozerá čoraz viac analytikov a politikov.

Najnovšie dáta naznačujú, že jedným z viacerých zárodkov prípadnej recesie by mohol byť práve nemecký automotive, na ktorý je navyše nadviazaná väčšina slovenského priemyslu a dodávateľských reťazcov.

Ako z dát ďalej vyplýva, pomer medzi nákladmi na výrobu vozidiel a ich výnosmi z predaja sa roztvára na kritické úrovne. Potvrdzujú to aj jedny z najväčších európskych automobiliek BMW a Stellantis.

Pokles na všetkých úrovniach

Varovania sa týkajú rôznych aspektov automotive biznisu – od výroby, kde rastúce náklady naďalej prekračujú rekordy, až cez predaje, ktoré pokračujú v poklese, keďže Nemecko čelí potenciálnej recesii.

Francúzska automobilová skupina Stellantis v najnovších tvrdeniach potvrdzuje postoj konkurenčného BMW, že Európe a jej automotive priemyslu sa nemusí podariť vyrovnať sa s rastúcimi nákladmi a naďalej udržiavať ekonomiku v raste. V dôsledku toho už spotrebitelia mali dokonca začať rušiť objednávky a predobjednávky vozidiel.

Tie v rámci nemeckých tovární opätovne v septembri klesali, čo prispieva k obavám, že najväčšia európska ekonomika skĺzne do recesie, pretože zápasí s rastúcimi nákladmi a zdražujúcimi energiami.

Dopyt v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom klesol o štyri percentá, čo je oveľa výraznejší pokles než priemerný odhad 0,5 percenta v prieskume agentúry Bloomberg, pričom sa dokonca zdvojnásobil z revidovaného poklesu o dve percentá v auguste.

Dôvodom bol najmä pokles zahraničných objednávok o sedem percent, potvrdil nemecký štatistický úrad. O nič optimistickejšie pritom nevyzneli ani čísla z eurozóny, kde bol dopyt o osem percent nižší.

Po prvýkrát od mája 2020 bolo v nemeckom automotive dokončených viac objednávok ako novoprijatých, a to aj napriek pretrvávajúcemu napätiu v dodávateľskom reťazci. Ako uviedol nemecký rezort hospodárstva, výhľad pre výrobnú aktivitu zostáva ponurý vzhľadom na vysoké ceny energií, ktoré čoraz viac ovplyvňujú spotrebiteľov. Po prekvapivo pozitívnom vývoji hrubého domáceho produktu v treťom štvrťroku sa navyše črtá slabý štvrtý štvrťrok.

BMW silné, ale s obavami

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa