V prípade, že sa Európou preženie väčšia ekonomická recesia, bude s najväčšou pravdepodobnosťou pochádzať z jej najväčších ekonomík. Na nemecké hospodárstvo sa preto pozerá čoraz viac analytikov a politikov.
Najnovšie dáta naznačujú, že jedným z viacerých zárodkov prípadnej recesie by mohol byť práve nemecký automotive, na ktorý je navyše nadviazaná väčšina slovenského priemyslu a dodávateľských reťazcov.
Ako z dát ďalej vyplýva, pomer medzi nákladmi na výrobu vozidiel a ich výnosmi z predaja sa roztvára na kritické úrovne. Potvrdzujú to aj jedny z najväčších európskych automobiliek BMW a Stellantis.
Pokles na všetkých úrovniach
Varovania sa týkajú rôznych aspektov automotive biznisu – od výroby, kde rastúce náklady naďalej prekračujú rekordy, až cez predaje, ktoré pokračujú v poklese, keďže Nemecko čelí potenciálnej recesii.
Francúzska automobilová skupina Stellantis v najnovších tvrdeniach potvrdzuje postoj konkurenčného BMW, že Európe a jej automotive priemyslu sa nemusí podariť vyrovnať sa s rastúcimi nákladmi a naďalej udržiavať ekonomiku v raste. V dôsledku toho už spotrebitelia mali dokonca začať rušiť objednávky a predobjednávky vozidiel.
Tie v rámci nemeckých tovární opätovne v septembri klesali, čo prispieva k obavám, že najväčšia európska ekonomika skĺzne do recesie, pretože zápasí s rastúcimi nákladmi a zdražujúcimi energiami.
Dopyt v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom klesol o štyri percentá, čo je oveľa výraznejší pokles než priemerný odhad 0,5 percenta v prieskume agentúry Bloomberg, pričom sa dokonca zdvojnásobil z revidovaného poklesu o dve percentá v auguste.
Dôvodom bol najmä pokles zahraničných objednávok o sedem percent, potvrdil nemecký štatistický úrad. O nič optimistickejšie pritom nevyzneli ani čísla z eurozóny, kde bol dopyt o osem percent nižší.
Po prvýkrát od mája 2020 bolo v nemeckom automotive dokončených viac objednávok ako novoprijatých, a to aj napriek pretrvávajúcemu napätiu v dodávateľskom reťazci. Ako uviedol nemecký rezort hospodárstva, výhľad pre výrobnú aktivitu zostáva ponurý vzhľadom na vysoké ceny energií, ktoré čoraz viac ovplyvňujú spotrebiteľov. Po prekvapivo pozitívnom vývoji hrubého domáceho produktu v treťom štvrťroku sa navyše črtá slabý štvrtý štvrťrok.
BMW silné, ale s obavami
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?