Kobalt, nikel, lítium. To všetko sú vzácne zložky, bez ktorých sa lukratívny biznis s batériami do elektromobilov nezaobíde. Vďaka nim sa ázijský kontinent stal nedostihnuteľným hráčom s 85-percentným podielom na celosvetovej výrobe batériových článkov do elektrovozidiel.
No tam to zďaleka nekončí; príroda ponúka Číne ďalšie nesporné výhody v globálnych pretekoch o prvenstvo na poli ekologickejšej ekonomiky. Batérie, ktoré poháňajú elektrické vozidlá alebo uchovávajú slnečnú a veternú energiu, závisia aj od minerálov, ako sú lantanoid a kremík. Uhlík je tiež kľúčový komponentom pri výrobe batérií. Nová generácia automobilov a elektrických sietí bude využívať milióny ton medi. Horčík pomáha vytvoriť hliníkové zliatiny potrebné na odľahčenie áut. Magnety v elektromotoroch sú vyrobené z takzvaných vzácnych zemín. Nespočetné množstvo elektronických senzorov, ktoré to všetko udržia v chode, potrebujú obrovské zásoby ródia a paládia. Čína to všetko má.
A stala sa dominantným dodávateľom alebo spracovateľom mnohých týchto nerastov. To jej pomohlo upevniť pozíciu lídra vo výrobe elektrických vozidiel a prinútilo krajiny ako Nemecko, Japonsko a USA viac sa poobzerať po vzácnych zdrojoch.
USA urobili svoje
V reakcii na to sa administratíva Joea Bidena snaží posilniť americkú výrobu legislatívou, ktorá sľubuje miliardy dolárov v grantoch a daňových stimuloch pre dodávateľov. Zakázala aj vývoz pokročilých polovodičových technológií do Číny. Firmy tak prehodnocujú svoje výrobné rozhodnutia a aj niektorí európski zástupcovia sa už pozerajú za oceán.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?