Dohoda so spoločnosťou China Resources Beer Holdings, ktorú má pod kontrolou vláda, poskytne holandskému pivovaru prístup k rozľahlej distribučnej sieti na konkurenčnom trhu, kde mal doteraz len minimálny podiel.

Podľa dohody Heineken získa 20,67-percentný podiel v China Resources Beer Holdings, ktorý v súčasnosti vlastní spoločnosť China Resources Enterprise (CRE), za 3,1 miliardy dolárov (2,67 miliardy eur). Zároveň predá tomuto pivovaru svoj podnik v Číne za približne 305 miliónov dolárov.

Čínska spoločnosť bude mať licenciu na značku Heineken na domácom trhu a získa 0,9-percentný podiel v európskom pivovarníckom gigante za približne 538 miliónov dolárov. Veľkí pivovarníci majú problémy dosiahnuť zvýšenie zisku v Číne, čo je trh s veľký objemom predaja, ale aj silnou konkurenciou.

Číňanom až tak nechutí

Heineken v piatok uviedol, že jeho zisky z Číne sú zanedbateľné. Spotreba piva na obyvateľa v tejto ázijskej krajine v rokoch 2013 až 2017 klesla o 13 percent podľa prieskumnej spoločnosti IWSR, keďže čínski konzumenti začali uprednostňovať tzv. remeselné pivá, víno a baijiu, miestny alkohol.

Šéfovia nadnárodných koncernov hovoria, že konzumenti v najľudnatejšej krajine sveta si vyberajú cenovo výhodné pivá z lokálnych pivovarov. Čínskej spoločnosti CRE pritom chýba prémiová značka, ktorá by jej priniesla rast. Holandský koncern zase na rozdiel od CRE nemá dostatočne širokú distribučnú sieť v Číne.

Hlavnou značkou China Resources je cenovo dostupné pivo s názvom Snow, najväčšia značka piva na svete podľa objemu predaja. Produkty CRE sú približne 50 až 100 % lacnejšie ako Heineken v Číne. CRE s 26-% podielom má dominantné postavenie na čínskom trhu. Dodáva pivo do zhruba piatich miliónov reštaurácií a iných predajní v krajine.