Po mesiacoch rokovaní získa holandský pivovar Heineken pivovarnícku divíziu mexickej spoločnosti Femsa. Za príležitosť znížiť svoju závislosť na vyspelých trhoch zaplatí svetová trojka vo výrobe piva pätinou svojich akcií.
Dlhá snaha
Mexická firma hľadala pre svoju pivovarnícku divíziu Femsa Cerveza silného zahraničného partnera od októbra. Okrem Heinekenu rokovala aj s konkurenčnou firmou SABMiller. Hoci ju vtedy viacerí analytici považovali za favorita, v závere roka sa z rokovaní stiahla a uvoľnila tak cestu holandskému koncernu.
Femsa predá Heinekenu stopercentný podiel v pivovarníckom biznise v Mexiku, kde je trhovou dvojkou a ovláda vyše štyridsať percent trhu. Zvyšok trhu pripadá jeho väčšiemu konkurentovi Grupo Modelo, v ktorej má polovicu InBev.
Heineken tiež získa 83 percent brazílskej dcéry, teda tú časť, čo ešte nemá vo svojich rukách. Tá obsadila zhruba desatinu domáceho trhu. Do svojho portfólia zaradí holandská firma značky ako Dos Equis, Tecate a Sol, ktoré už od roku 2007 distribuuje v Spojených štátoch.
„Tento obchod z nás spraví silnejšieho a konkurencieschopnejšieho hráča v Latinskej Amerike, ktorá je jedným z najziskovejších a najrýchlejšie rastúcich trhov s pivom na svete,“ zdôraznil generálny riaditeľ Heinekenu Jean-François van Boxmeer.
Femsa sa po predaji bude sústrediť na svoje zvyšné dve veľké aktivity – nealkoholické nápoje a maloobchod.
Veľká výmena
Za divíziu Femsa Cerveza zaplatí Heineken 3,8 miliardy eur vo vlastných akciách. To mu umožní zachovať si dostatok hotovosti, pričom nebude rásť ani zadlženie. Holandská firma na seba zároveň prevezme čistý dlh a penzijné záväzky v hodnote 1,5 miliardy eur, čím sa hodnota obchodu vyšplhá až na 5,3 miliardy dolárov. Podľa vedenia spoločnosti to nebude mať veľký vplyv na pomer čistého dlhu k zisku pred zdanením, úrokmi a odpismi (EBITDA), ktorý aj naďalej ostane na úrovni 3,1 násobku.
Celkovo dostane Femsa za svoj biznis s pivom v nasledujúcich piatich rokoch celkovo 115 miliónov kusov akcií Heinekenu, z ktorých väčšina bude novo emitovaná. Časť z nich potom vymení za podiel v materskom koncerne Heineken Holding.
Holdingová firma si tak udrží v dcérskom Heinekene aj naďalej nadpolovičný podiel. Takto štruktúrovaná transakcia umožní rodine Heinekenovcov, ktorá kontroluje holdingovú firmu, udržať si kontrolu aj nad dcérskou firmou, pripomína agentúra Reuters.
Po dokončení všetkých týchto krokov bude Femsa ovládať priamo v Heinekene 12,5 percenta a v jeho materskom Heineken Holding 14,9 percenta. V celej skupine Heineken Group tak bude mať pätinový podiel a stane sa jej druhým najväčším akcionárom. Mexická firma bude mať zároveň právo dosadiť do dozornej rady Heinekenu dvoch nevýkonných členov, pričom jeden z nich sa stane členom predstavenstva Heineken Holdingu.
Perspektívny trh
Obchod, ktorý ešte musia odobriť akcionári a príslušné regulačné orgány, chcú obe strany uzatvoriť v druhom kvartáli roku. Spojenie má podľa očakávaní manažmentu Heinekenu priniesť do roku 2013 ročné úspory 150 miliónov dolárov.
Omnoho dôležitejšie bude, že transakcia zníži závislosť holandskej firmy na západoeurópskom trhu, kde dochádza k spomaľovaniu tempa rastu spotreby. Podľa agentúry Bloomberg vlani pochádzalo zo západnej Európy až 50 percent tržieb Heinkenu.
Holandský pivovar v minulom roku vykázal tržby 14,3 miliardy eur a jeho čistý zisk dosiahol jednu miliardu eur. Tržby firmy Femsa z pivovarníckeho biznisu v roku 2008 dosiahli 2,88 miliardy dolárov, z čoho tri štvrtiny pochádzali z Brazílie. Zvyšok tvorili aktivity v Mexiku a export.
K diverzifikácii a prenikaniu na trhy južnej Ameriky pristúpili už dávnejšie aj iné pivovarnícke spoločnosti. Napríklad Interbrew, predchodca koncernu Anheuser-Busch InBev, ešte v roku 2004 kúpil firmu Companhia de Bebidas das Americas. Stal sa tak najväčším výrobcom piva v Latinskej Amerike, pripomína Bloomberg. SABMiller zase o rok neskôr expandoval kúpou firma Bavaria v Kolumbii.
Foto na titulke - Maňo Štrauch