Prvá kniha s Harry Potterom vyšla v roku 1997. So súčasnými poznatkami by si vo vtedajšom čase za rukopis a zmluvu s neznámou anglickou spisovateľkou nechal prevŕtať koleno každý vydavateľ. Priestor začínajúcej autorke poskytlo vydavateľstvo Bloomsbury, vďaka čomu sa o pár rokov z nezávislého vydavateľstva stal miliónový podnik.
Tržby vydavateľstva sa v roku 2007, teda v čase uverejnenia poslednej časti Harry Potter a Dary smrti, zdvojnásobili zo 75 miliónov na 150 miliónov libier, zatiaľ čo zisk pred zdanením sa strojnásobil z päť miliónov na takmer 18 miliónov libier, uvádza britský portál The Guardian.
Samozrejme, na úspechu sa podieľali aj iné tituly, podľa vydavateľstva Bloomsbury bola však posledná „potterovka“ výnimočnou knihou v rámci celej 21-ročnej histórie firmy. Počas prvých 24 hodín sa len vo Veľkej Británii predalo 2,65 milióna výtlačkov.
Najnovšie oficiálne údaje hovoria, že v rámci kompletnej 7-dielnej série sa doposiaľ celosvetovo predalo viac ako 450 miliónov kníh.
Ilustrovaná recyklácia
Hoci od poslednej knihy ubehlo takmer desať rokov, vydavateľstvo stále dokáže profitovať z čarodejnej obchodnej značky. Nedávno Bloomsbury oznámilo, že predaj kníh s Harry Potterom za ostatný rok, v období medzi februárom 2015 a 2016, vyskočil o viac ako 130 percent.
Nárast predaja značne podporila špeciálna ilustrovaná edícia Harry Potter a Kameň mudrcov, ktorá vyšla minulý rok v októbri. Krátko po svetovej premiére sa kniha objavila aj v slovenských kníhkupectvách. Britské vydavateľstvo plánuje ilustrovať všetkých sedem častí, druhé pokračovanie je už pripravené na budúci rok.
Schopnosť ťažiť zo série aj takmer 20 rokov od jej vzniku pripisuje Lisa Campbell z britského magazínu Bookseller viacerým faktorom. Svoje tu podľa nej zohráva dobrý marketing, rôzne tematické akcie v kníhkupectvách typu Knižná noc s Harry Potterom, ale aj vydavateľská zručnosť a umenie stále stimulovať záujem čitateľov novými edíciami, reedíciami s novými obalmi či ilustrovanými verziami.
Ilustrovaná edícia kníh Harry Potter Zdroj: Amazon
Okrem ilustrovanej verzie a novej brožovanej edície sa aj na slovenskom knižnom trhu objavilo viacero dodatkových publikácií, ktoré rozširujú svet Harryho Pottera, či už vo forme omaľovánky pre dospelých, filmového sprievodcu, filozofickej štúdie či encyklopédie, ktorá rozoberá faunu vymysleného sveta. Bežná cena viacerých dodatkov sa pohybuje na úrovni takmer 30 eur.
Podobné tendencie ponúkať k už relatívne celistvému príbehu ďalší doplnkový materiál majú aj iné celosvetovo úspešné, najmä fantasy a sci-fi ságy ako Hra o tróny, Pán prsteňov či Star Wars. Ich potenciálny úspech často závisí od dobrého mena pôvodnej predlohy.
Kde končí láska a začína marketing
„V čase, keď vychádzali knihy prvý raz, teda 2001 až 2008, tvorili výrazný podiel, dosahujúci v niektorých rokoch až takmer 10 percent zo všetkých predávaných titulov,“ hovorí pre TREND.sk Valéria Malíková z vydavateľstva Ikar, ktoré získalo práva na vydávanie celej 7-dielnej série a niekoľkých dodatkov.
„Dnes, keď vydávame stovky titulov ročne, ide o podstatne nižší podiel, pohybujúci sa pod jedným percentom z celkového objemu, pričom ide celkovo o 16 titulov zo sveta Harryho Pottera,“ dodáva.
Predajnosť podľa Anny Porubcovej z kníhkupectva Martinus závisí od mnohých faktorov, najmä od ďalších noviniek na trhu. „Nástup takejto novinky býva vždy silnejší ako u bežného titulu, ale na druhej strane zasa pomalší ako u aktuálnych bestsellerov, napr. u Dominika Dána.“
Z veľkého množstva spin-off titulov a „odbočiek“ sa vyberajú tie, ktoré sú kvalitné a obstoja v kritických očiach fanúšikov, podotýka Alexandra Petrášová z vydavateľstva Slovart. Sú to tituly, ktoré sú nadstavbou. Poskytujú informácie, ktoré sa v základných knihách a príbehoch nedozvedia.
„Všetky publikácie, ktoré sme k Harry Potterovi vydali, našli pozitívnu odozvu aj u oficiálnych fanklubov. Kedysi prví čitatelia sú dnes už dospelí a kontinuálne dorastá nová generácia, ktorých séria opätovne nadchne. Preto je o tieto tituly stále nový a neutíchajúci záujem,“ odpovedá A. Petrášová na otázku, či nie sú dodatky a nové edície len umelou marketingovou snahou predĺžiť profitovanie zo slávnej série.
„Niektorí čitatelia to môžu vnímať ako marketingovú snahu, keďže niektoré knihy nadväzujú viac na filmy, no na druhej strane si zasa fanúšikovia veľmi radi prečítajú aj tieto publikácie a doplnia si vďaka nim svoje informácie o slávnom príbehu,“ dopĺňa A. Porubcová.
Filmový vesmír
Na sláve obchodnej značky a predajnosti kníh sa významne podieľali aj filmy. Práva na sfilmovanie získalo štúdio Warner Bros, ktorému sa s pomocou ôsmich filmov (kníh je sedem, poslednú časť sa však filmári rozhodli rozdeliť na dve časti) podarilo vytrieskať z peňaženiek divákov celosvetovo 7,7 miliardy amerických dolárov.
Tržby filmov s Harry Potterom 100 dní po premiére | |||
Premiéra | Názov | Rozpočet (v dolároch) | Celosvetové tržby (v dolároch) |
November 2001 | Harry Potter a Kameň mudrcov | 125 miliónov | 975 miliónov |
November 2002 | Harry Potter a Tajomná komnata | 100 miliónov | 879 miliónov |
Jún 2004 | Harry Potter a Väzeň z Azkabanu | 130 miliónov | 797 miliónov |
November 2005 | Harry Potter a Ohnivá čaša | 150 miliónov | 897 miliónov |
Júl 2007 | Harry Potter a Fénixov rád | 150 miliónov | 943 miliónov |
Júl 2009 | Harry Potter a Polovičný princ | 250 miliónov | 935 miliónov |
November 2010 | Harry Potter a Dary smrti - 1. časť | 125 miliónov | 960 miliónov |
Júl 2011 | Harry Potter a Dary smrti - 2. časť | 125 miliónov | 1 342 miliónov |
ZDROJ. The Numbers.com |
Prúd peňazí zosilnel aj vďaka predajom DVD, následne predajom blu-ray s niekoľkohodinovými dokumentmi z natáčania a limitovanej 19-dielnej filmovej kolekcie pre naozaj skalopevných a hlboko oddaných fanúšikov.
Uzavrieť takto ziskovú sériu, v ktorej na jeden film vychádza v priemere miliardový zárobok, museli filmári, producenti či herci neradi. Zjavným dôkazom, že filmy priniesli zúčastneným osobám značný finančný majetok, je aj nedávne zistenie, že v kauze Panama Papers sa ocitlo meno herečky Emmy Watson, ktorá stvárnila Hermionu, jednu z troch ústredných postáv série, poukazuje portál Forbes.
Filmový svet Harryho Pottera však nie je definitívne mŕtvy, ako by sa už čakalo, keďže všetky námety z pôvodných kníh sa už vyčerpali. Ľudia z Warner Bros ho znovu oživili vyhlásením, že pripravujú film Fantastické zvery a ich výskyt, ktorý zachytáva udalosti odohrávajúce sa ešte pred narodením Harryho Pottera - niečo podobné, ako keď Peter Jackson ohlásil natáčanie Hobita, ktorý predchádza dej z Pána prsteňov.
Premiéra filmu je ohlásená na november 2016 a otvorí sa tak nová trilógia, ku ktorej dodá scenár J. K. Rowlingová. Vzhľadom na prepojenosť so sériou sa už teraz očakávajú stomiliónové tržby.
Okrem nového filmu J. K. Rowlingová v súčasnosti intenzívne pracuje na júnovej premiére prvej divadelnej hry s názvom Harry Potter a Prekliate dieťa, ktoré má už teraz isté ďalšie pokračovanie, píše britský portál The Telegraph. Divadelná hra má pokračovať tam, kde knihy skončili – zobrazí život dospelého Harryho Pottera s jeho synom.
Prepájať knižný a filmový vesmír po vzore Harryho Pottera s cieľom vytvoriť ďalší stroj na peniaze sa pokúšajú viaceré filmové štúdiá. Snažia sa zopakovať úspech opäť najmä s fantasy či sci-fi predlohami určenými pre mládež, napríklad sériou Hry o život, Divergencia či Labyrint, ktorých produkciu spájajú s masívnym marketingom a propagáciou rôznymi kanálmi. Vo vydavateľskom žargóne ide o „Young Adult“ literatúru.
Da Vinciho výcuc
V čase, kedy ošiaľ okolo kníh s Harry Potterom vrcholil, sa objavila ďalšia publikácia, ktorá knižný trh ešte viac rozprúdila. Triler Da Vinciho kód od Dana Browna, ktorý pracuje s hypotézou existencie potomkov Ježiša Krista, zaznamenal úspech a spôsobil menšiu náboženskú kontroverziu.
Okrem toho, že kniha vyšla vo viacerých edíciách či ilustrovaných vydaniach, vydavateľstvá predávajú aj tematický cestovný denník, kvízovú knihu a ďalšie dodatky, ktoré iným spôsobom rozoberajú, analyzujú či filozofujú nad fiktívnym príbehom. Rovnako vznikol aj rovnomenný film v hlavnej úlohe s Tomom Hanksom.
Da Vinciho Kód vyšiel prvýkrát v roku 2003 a podľa britského portálu BBC sa podarilo predať 82 miliónov výtlačkov. Udržať úspešné dielo o pár rokov dlhšie pri živote sa rozhodlo vydavateľstvo odlišnou „recyklačnou“ stratégiou. Po 13 rokoch od vydania pôvodnej knihy čoskoro kníhkupectvá zaplaví špeciálna skrátená a upravená verzia pre mladých čitateľov od 13 rokov.
Podľa L. Campbell ide o dobrý komerčný ťah, pretože trh s knihami pre mladých je momentálne rýchlo sa rozvíjajúcou časťou knižného priemyslu. Vydanie je naplánované na september tohto roku.
Da Vinciho Kód, Dan Brown Zdroj: SITA / AP