Zmena sa týka ako klasického webového rozhrania, tak aj aplikácii pre Android a iOS, do ktorých by sa mala dostať začiatkom roka. Nepotešila predovšetkým obchodníkov.

Potreba kliknutia na potvrdenie o načítaní obrázkov mala pred zmenou zabezpečiť, aby bol používateľ chránený pred neželaným obsahom a zároveň pred prípadnými útokmi z externých adries, na ktorých boli obrázky uložené.

Novinku Gmail prednastavil ako východiskovú všetkým majiteľom účtov. V nastaveniach sa však dá prepnúť do pôvodného stavu.

Presunutím obrázkov na svoje servery Google urobil hrubý škrt cez rozpočet predajcom. Tí sa teraz nedozvedia, kto si skutočne ich maily otvoril, resp. kde sa nachádza a nevie tak, v ktorých oblastiach je o konkrétny produkt záujem. Na základe týchto údajov ho tak mohol následne napríklad vo väčšej miery nasadiť v kamenných predajniach v danej oblasti.

Portál AdAge pritom pripomína, že to nie je prvýkrát v tomto roku, čo sa Google postavil proti marketingu cez e-maily v jeho službe. V máji začal aj používateľom objednané správy s ponukami obchodníkov zhromažďovať v samostatnej kategórii "Propagácie". Krok následne narazil na kritiku zo strany predajcov.

"Premýšľali ste niekedy, prečo sa vás Gmail pýta na zobrazovanie obrázkov v e-mailoch? Robili sme to, aby sme vás chránili pred neznámymi odosielateľmi, ktorí by sa mohli pokúsiť použiť obrázky na ohrozenie zabezpečenia počítača alebo mobilného zariadenia," vysvetľuje Gmail na oficiálnom blogu.

Bezpečnejšie využívanie mailu by teraz malo byť zaručené tým, že obrázky sa v správach nebudú pred zobrazením naťahovať z ich pôvodných umiestnení, ktoré môžu byť rizikové, ale Google ich najprv uloží na svoje proxy servery, preskenuje ich a ak neobsahujú vírus či malware, zobrazí ich používateľovi v e-maile.

Pri používaní pôvodného postupu totiž hrozilo, že v prípade reklám a spamu načítaného zo servera tretích strán si používateľ stiahne aj škodlivý kód, prípadne o sebe nevedomky poskytne obchodníkovi či útočníkovi informácie. Z otvorenia obrázkov zo serverov odosielateľa ten mohol určiť napríklad približnú polohu používateľa na základe jeho IP adresy.

Gmail v oficiálnom stanovisku ďalej píše, že vďaka novej zmene odpadne používateľovi starosť s klikaním na "otravný" text "Zobraziť obrázky nižšie". E-maily majú byť bezpečnejšie, rýchlejšie a krajšie ako kedykoľvek predtým.